Ondagar uteliv

Ja tro det eller ej, efter förra veckans runda på stan noterade kändisskribenten Jessica Isaksson (Resumé & Glife.se) att det faktiskt var folk på Laroy! Underbart tycker vi andra onsdagsklubbar i stan - vi som alltid haft fungerande onsdagar... Jag talar såklart om Café Opera som under två år bedrivit en ytterst framgångsrik onsdagsverksamhet, samt uppstickaren L1 som har smockfullt varje onsdag i en lokal ungefär lika stor som just Laroy. Förra onsdagens stora konstaterande eller fråga borde istället vara: Vad hade Laroy gjort denna vecka som fick folk att gå även dit? Var det alla rabattkoder som delats ut? Men jag tror problemet ligger djupare än så tyvärr och det smärtar mig att än en gång se hur "vänskapsband" verkar brytas och konstellationer uppstår när folk inte får som de vill. I detta fallet har allt sin grund i kriget mellan webbsidorna (som alla påstår inte existerar haha). Det finns fyra stora aktörer. Stureplan.se, Sthlmsfinest.com, Glife.se och Piccaboo.com (fd Sthlmvip.com).Stureplan.se - är en reklamsajt för Stureplansgruppen ABs egna ställen, dock fotar de även andra fester för att försöka få en viss "kreddighet" - trovärdighet. Alla som bor i centrala Stockholm VET att allt som står där på ett eller annat sätt är vinklat så att Sturecompagniet, Köket, Whiteroom, Laroy, Spybar och The Lab ska framstå så bra som bara går. Det vet däremot inte resten av Sverige och Stockholm vilket gör denna webbsida (och tillhörande tidskriften Stureplan) till en OTROLIGT stark marknadsföringskanal. När sajten lanserades stängdes alla andra mingelsajter ute från de nämnda nattklubbarna.Sthlmsfinest.com - En nystartad community/mingelsajt som precis som Stureplan.se är en reklamkanal för vissa utvalda krogar. Här är det främst tre koncerner som gått samman för att bemöta dominansen på nätet som Stureplan.se fick när de startade. Det är Hotellet/Storstad/Olssons Video-koncernen, Kharma/Plaza/Nox-koncernen och Café Opera-koncernen som gått ihop och skapat den största gemensamma satsningen i Stockholms "webbhistoria". Tillsammans med t ex The Soap bar och Grodan Coctail Club. Totalt är det ca 10 nattklubbar som är medlemmar och även sthlmsfinest fotograferar ibland andra event.Glife.se - Äldsta commityn som har kvar sitt originalkoncept och namn. Har utmärkt sig under åren genom att vara opartiska och har haft fester på alla ställen i stan. Har flest medlemmar och mest antal samtidigt inloggade just nu. Rapporterar från 18-årsställen där de fortfarande får fotografera - men deras starka del är communityn, inte mingelbilderna sedan de stängts ute från de stora ställena.Piccaboo.com - Community/mingelsajt som inriktar sig på att vara bred och finns idag i flera av Sveriges städer. Precis som Glife.se har de inte så många ställen i Stockholm att fotografera på så de koncentrerar sig på mindre orter och sin community som är en av de bästa funktionsmässigt. Jag, Alex Lewerentz startade föregångaren - Sthlmvip.com februari 2003, men sålde den sedan vidare till miin dåvarande kompanjon Steven Ramenby som nu är en av delägarna på Piccaboo.Och vad vill jag säga med den här soppan då? jo... nu när ni vet lite bakgrund om de olika sajterna så kan jag komma till min poäng...Vi kan ju börja med onsdagar för att knyta samman med titeln på detta inlägg.När vi startade onsdagsklubben på Cafét sommaren 2004 så fanns det massor av ställen som körde onsdagar i stan... I stort sett alla faktiskt. Det var fri konkurrens bland webbsajterna (fanns bara sthlmvip och glife då) och alla kunde fota på alla ställen. När stureplan.se sedan hade premiär blev hastigt och lustigt både Glife och Sthlmvip av med hälften av alla deras ställen de fotograferade vilket ledde till en hel den ilskna miner och uppretade möten där det diskuterades bojkott hit och dit... inget genomfördes och med tiden så vande sig sajterna med läget och valde istället att utveckla sina communitys. Glife kom med ny version och Sthlmvip blev till Piccaboo.com. Kriget var på ett annat plan nu helt enkelt.Det stekigaste stället som dessa sajter nu fick fotografera på var Café Opera (Sveriges kändaste varumärke vad gäller nattklubbar utomlands) vilket såklart betydde mycket både för traffik och annonsintäkter. Alla vill vara kompis med en vinnare lixom. Även Stureplan.se fotade där, men hade en mer lågmäld inställning till stället eftersom det inte var "deras eget".Sen kom Sthlmsfinest.com och låste ute alla andra sajter från Café Opera och alla de andra ställena som ingår i satsningen. Piccaboo.com vart förtvivlade och Steven ringde mig och försökte deala till sig ett specialtillstånd, Glifes nya VD ringde Abbe och försökte samma sak - svaret var dock detsamma - NEJ.Piccaboo satsade då istället på att bli bredare och ta in ännu fler städer och skrev avtal med tongivande klubbar i dessa städer för att förhindra att samma sak hände även där. Ett mycket smart drag som faktiskt exkluderar dem från resten av den här historien - de lever nu ett eget liv med en egen målgrupp. Glife däremot fortsatte bygga lokalt på sin community och gick ner på att fota ett fåtal 18-årsställen där de fortfarande fick komma in. Samma ilskna tongångar som när Stureplan.se ett och ett halvt år tidigare stängt ute alla sajter blommade upp men nu fann istället Glife en bundsförvant i Stureplansgruppen som självklart ville sätta käppar i hjulen för deras nya konkurrerande webbsida. Glife verkar plötsligt ha benådats och får nu fotografera vissa dagar på Laroy (till att börja med?), vilket de glatt accepterar efter all den galla de tidigare spytt över varandra. (" spy galla" = ett låneord som används på G.Chart och betyder fritt översatt "att man inte kommer överrens")Här och nu uppstår det som jag hakat upp mig på...Helt plötsligt målar Glife.se upp Laroy som någon sorts ledare på onsdagar och konstaterar att "onsdagarna verkar vara tillbaka" för att ett uteställe som varit tomt i två år helt plötsligt hade gäster en onsdag.Om vi bryter ner det... vad är det då egentligen som inte står rätt till här?Jo jag tror det rör sig om att en nyss fyllda 20-årig tjej blivit något sorts ciceron över vad som är hett och inte hett runt stureplan. En tjej som inte ens kom in på krogen när dessa sajter först uppstod och inte förstår krafterna bakom dem. Inte heller förstår hon krafterna bakom all den personal som flyttas mellan krogarna i stan och på vilket sätt det påverkar "världsbilden" för många stureplansmänniskor. Hon tror säkert på fullaste allvar att hon är opartisk, men går det när man arbetar för en sajt där det finns EN ENDA konkurrent på communityhimmelen och det råkar vara den sajt där en av nattklubbarna som är konkurrent till den enda nattklubb där man får fotografera är en av medlemmarna?! Hängde ni med? Inte jag heller nästan, men läs föregående mening igen och igen så förstår ni säkert snart...Det är en ding dong värld vi lever i runt Stureplan, och att lyssna på en tjej som inte ens var född när en kollega till mig hade sin första "Fernetfylla" är för mig väldigt avlägset. Kanske borde även ni fundera över vad som egentligen är "rätt" och "fel"?Jag hävdar bestämt att onsdagarna aldrig varit borta då det alltid funnits två-tre ställen i stan som haft det bra de senaste åren. Sen kan ju Jessica Isaksson hävda att de är tillbaka för att de är det på enda stället där hennes arbetsgivare får fota för tillfället...Ta gärna en sväng på stan ikväll och se själva... onsdagen innan löning är ett eldprov för alla nattklubbar i stan. You be the judge!PS.Vem sätter emot att Glife och Stureplan.se kommer antingen starta ett samarbete eller gå ihop detta år? 1000 svenska kronor satsar jag. I mitt huvud har de redan gjort det med tanke på den vinklade information som Glife tillhandahåller.