När det är dags att växa

Har man ett företag med en utmärkt affärsidé och produkter som verkligen kan konkurrera på marknaden, med varor som man vet kommer att förbättra människors vardag, då vill man helt enkelt komma ut med sakerna och presentera dem för potentiella kunder så mycket det bara går, eller hur? Känns det igen? De flesta företagare är människor som brinner för sitt företag och för sina produkter.  Annat vore konstigt eller hur? Det känns ju lite svårt att sälja in något som man inte tror på själv, det säger sig självt. Om man nu inte råkar vara undantaget som kan sälja vad som helst till vem som helst. Det finns sådana människor, men de är få. De flesta som är företagare behöver tro på det de gör och säljer. Endast då kan man få sitt företag att växa och klara de första stapplande stegen som företagare. Ju mer man brinner för sin sak, desto lättare brukar själva företagandet vara.Men att växa är inte det lättaste. Även om man ser att man har fler kunder som vill ha mer, finns det ändå några fallgropar som man behöver se upp med. Det finns helt klart "företagsväxtvärk" och det gäller att se upp med dem och kanske ta in en konsult som kan hjälpa en förbi de svåraste stegen. Här tar vi upp vad man kan göra och hur man kan undvika den allra värsta "företagsväxtvärken".1. FinansieringNär man växer är det oftast finansieringen som gör att man inte kommer dit man vill. Det kostar faktiskt att växa. Antingen genom att man expanderar till en annan stad, som kräver att man öppnar ett nytt kontor, nya butik, lager eller vad det är som man arbetar med. Att öppna en ny butik kräver resurser, såsom att köpa eller hyra lokal, anställa personal som finns på plats, inköp av en massa kringutrustning, förutom inköpen av de varor man ska sälja. Just finansieringen brukar vara det som tillväxten faller på, det kommer vi att återkomma till fler gången.2. Anställa flerSka man växa och varorna blir mer efterfrågade, kunderna strömmar till och varor ska levereras, eller att tjänsterna som man erbjuder efterfrågas allt mer, innebär att man är så illa tvungen att bli fler. Den personal som redan finns kan inte klara av expansionen hur länge som helst utan att man blir fler. Man måste alltså anställa fler, vilket i början ökar utgifterna. Ett företags största utgifter är personalomkostnader, oavsett vilken bransch det handlar om. Så är det, tills den dagen att man vid en tillväxt har nått break-even, och man ser att inkomsterna har vuxit om de initiala utgiftsökningarna. Så är det i alla falla i Sverige, där vi har höga arbetsgivaromkostnaden för den personal som vi anställer. Detta är många gånger ett av de fallgroparna som kan göra att det blir svårt att växa, och gör man det vill man helst anställa fler när man är säker på inkomstökningen.3. Företagsköp eller fusionerDe flesta vet att företag växer och det går oftast bra att växa genom att köpa upp företag. Det innebär per automatik när man köper ett företag att man tar över kundbasen, personalen (inte alltid), befintliga lokaler och så vidare. De flesta har sett när företag blir uppköpta, inget konstigt med det. Har övergången skötts exemplariskt har kunderna inte märkt någon skillnad på före och efter företagsköpet. Man kan även växa genom att genomgå en företagsfusion, det är då man tillsammans går in och blir ett enda företag från att ha varit två olika.4. Ta in konsulterDet alternativ som vi till sist tar upp är den när man tar in en konsult och får stöd och råd om hur man kan gå vidare och växa. Här kan man få tips om hur man kan växa med det kapital som man kanske redan har i företaget, men som behöver frigöras för att investera det i tillväxten. Här kan du läsa mer om hur det är att rådfråga en managementkonsult i Stockholm.