Hur har det gått?

Fredag den 27/3 Åkte ner till Göteborg med 06:14 tåget från Töreboda. Hade tid för det andra ultraljudet 09:30 och var på plats vid Sahlgrenska ungefär 50 min före besökstiden. De såg 18 äggblåsor i storlekar mellan 13-20 mm. Fick träffa en barnmorska för att planera inför äggplocket och planera resterande behandlingen. Sen fick jag åka hem.Ovitrellen togs 21:00 i lördags. Enligt papperna jag fick med skulle jag tagit den 22:00. Men de ringde lördag förmiddag och ändrade tiden till 21 i och med att vi ställde om till sommartid. BildtextSista sprutan av Gonal-F denna omgången 125IE på fredsgskvällen. Måndag 30/3Klockan ringde 03:45, då gick jag upp, tog en dusch och klädde på mig. Maken hoppade in i duschen efter mig och sen förberedde han frukost att ha med sig för sin del. Jag fick inte äta något. Bara dricka saft, vatten, thé och kaffe (de två sistnämnda utan mjölkprodukter i sig). Blev ett glas saft för att svälja ner mediciner med strax innan vi behövde åka till Töreboda för att ta tåget.Tåget gick 05:30 från töreboda, byte i Falköping och sen vidare mot Göteborg. Väl framme i Göteborg vid 07:30 tog vi bussen ut till Sahlgrenska och det var därefter dags för maken att lämna sitt bidrag på Reproduktionsmedicins labb.Jag gick upp till avdelningen och fick byta om de mest sexiga kläderna jag någonsin sett (...not...). Barnmorskan satte en nål i armen för medicineringen under äggplocket och jag fick två panodil i förebyggande syfte.  Därefter vart det en lång väntan till att jag skulle få gå iväg till äggplocket. Strax efter kl 10 fick jag gå dit, fick visa min legitimation och sen invänta läkaren. Väl på plats i gynstolen fick jag en värmepåse på magen och en filt över mina bara ben. Då jag inte tål morfin var en narkossköterska tvungen att vara med. Jag fick ett lugnande medel i nålen på armen. Detta medel är sövande i högre doser men lugnande i lägre. Jag fick även en lokalbedövning nere i fiffin.Världens goaste narkossköterska och vanlig sköterska som var med som klappade om mig och smekte handryggarna för att lugna mig. När läkaren bytte sida för att plocka ägg fick narkossköterska ge mig lite mer lugnande då det gjorde så ont.När det var klart fick jag besked att de fått ut 13 ägg. Jag var då så pass groggy så de hade tagit dit min säng som jag fick klättra över i och jag kördes in på rummet.  Med smärta över äggstockarna och illamående på grund av smärtan fick jag vila ett tag. Jag fick saft flera gånger då jag behövde få i mig vätska. Frukosten väntade de ett tag med att ge mig tills jag vaknat till. Grov smörgås med ost..(not my cup of tea) fick några tuggor av slinka ner tillsammans med earl grey thé och mer saft.Jag fick först gå hem efter jag hade kissat utan några problem. Så då var det bara att klä på sig och lämna avdelningen. Maken satt i byggnadens entrén hall där reproduktionsmedicin ligger. Han hade fått sitta där i drygt 4 timmar när jag kom ner vid 12:30Innan jag gick hem meddelade barnmorskan mig en preliminär tid för insättning och att någon skulle ringa mig dagen efter och bekräfta eller ändra den samt berätta antalet bekräftade ägg runt klockan 12. Hon berättade även att maken varken hade behövt lämna ett andra prov eller genomgå PESA/TESA.  Tisdag 31/3När klockan var halv 1 och ingen från reproduktionsmedicin ännu ringt, ringde jag själv deras nummervalstelefon och klickade i rådgivning för att få någon att ringa upp mig. Runt 14-tiden ringde en sköterska upp och undrade vad jag behövde hjälp med i och med att jag hade ringt. Berättade då att ingen ringt mig ännu och att barnmorskan innan jag gick hem på måndagen sagt att någon skulle ringt upp mig idag med besked om det blir äggplock samt hur många befruktade.Sköterskan läste då innantill i journalen att det bara blivit ett befruktat ägg och att det blir insättning onsdag den 1/4. Och att det troligen på grund av bara ett befruktat ägg var skälet till att ingen hade ringt mig då de då utgår från insättning på onsdagen. Onsdag 1/4Nu sitter jag på tåget ner till Göteborg. Lagom nervös över att de kanske kommer ringa och meddela att det inte blir någon insättning pga hur embryot ser ut...Jag hoppas innerligt att de inte ringer och att det blir en insättning, för annars har jag åkt ner till Göteborg helt i onödan.Har tid för insättning kl 14:00 och åkte med tåg från Töreboda vid 9, byte av tåg i Falköping och sen framme i Göteborg vid 11..Och just runt 11 kollar embryologerna till embryona för att se att de utvecklas som de ska.. gör de inte det ringer de strax innan 12 för meddela att det inte blir någon återföring...Så då är jag redan ner i Göteborg ifall de ringer 😰Ska vid besöket fråga vad det gjort att bara 1 av 13 ägg kunnat bli befruktat.. om det beror på makens simmare eller på äggen.. eller kanske både ock? Ha en riktigt fin dag alla läsare 💝