Berlin by scooter 2019

När man jobbar nästan hela sommaren och tittar ut på ett grått Sverige, Juli 2020, så drömmer man sig lätt tillbaka till Berlin sommaren 2019. 28 grader varmt och helt fantastiskt! Istället för att att åka buss och tunnelbana så bestämde vi oss för att se Berlin från elscooter! Vilket vi absolut ej ångrade! Dyrt? Ja, men så värt det!Häng med..... Vi körde bil ner till Berlin och ju närmare vi kom vårt mål desto mer tickade klockan till vår nackdel eftersom vi hade bokat in en middag på en kanalbåt den första kvällen! Alla vägbyggen och stopp på motorvägen ställde till det för oss. Till slut och med andan i halsen checkade vi in på The Westin Grand Berlin ca 10 min före avgången. Stilrent och mitt i centrala Berlin, i området som kallas Mitte. Kan ju undra hur designern av denna mattan tänkte...? Detta hotell ligger på Berlins historiska Friedrichstrasse och erbjuder ett spa med pool, en vacker trädgård och en unik lobby med en storslagen trappa. Brandenburger Tor ligger 10 minuters promenad härifrån.  Mitte är berömt för sina museer och sin arkitektur, och besökare här kan ta in platser som Monument Berlinmuren och Reichstag. Detta sprudlande område tillhör Berlin och är berömt för sina monument, sina teatrar och sina krogar.Detta kulturella område är känt för sin konst och ståtar med attraktioner som Friedrichstadt-Palast och Madame Tussaud. Fynda souvenirer och annat med shoppingområden som Friedrichstrasse, Kurfürstendamm och Sony Center. Efter en snabb incheckning så slängde vi oss i en taxi som vrålkörde till kanalen och vi hann precis med kanalbåten! Där vankades det en härlig kvällstur med middag och bubbel. Så här i efterhand så hade vi lika gärna kunnat bokat in oss på en ost & vin-tur för maten var ingen höjdare. Mer likt en skolbespisning. Tråkig buffé som visserligen var mättande men inget mer än så. Men turen i sig var härlig och vill ju gärna komma ut på vattnet när vi reser! För att hinna se så mycket som möjligt på så kort tid som vi befann oss i Berlin så var valet enkelt, vi hyrde vars en elscooter! Tiergarten var först ut och där körde vi kors och tvärs dessa dagarna! Lummigt och grön, svalkande skönt att få vind i håret här. Men såklart så hade vi en lista på saker vi ville se och uppleva. Tv-tornet, Brandenburger Tor, Unter den Linden, Checkpoint Charlie, Förintelsemonumentet och East side gallery etc  Tv-tornet (Fernsehturm) byggdes 1965- 69. Höjd 368 m och är beläget vid Alexanderplatz. Berlins Olympiastadion byggdes inför sommar-OS 1936. Brandenburger Tor är en stadsport och symbol av Berlin. Den uppfördes 1788-91. Humboldtuniversitetet, är Berlins äldsta och näst största universitet. Berlins konserthus Alexanderplatz Så kul att köra längs kanalen för att hitta ställen man inte brukar besöka i Berlin.  Hittade vårt "Christiania". Chill och avslappnat ställe där man kunde sitta och njuta av en öl. Klassiskt! Läppstiftet och puderdosan.  Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche Checkpoint Charlie var en av de mest kända gränsövergångarna mellan öst och västberlin mellan 1945 och 1990  Den låg på gränsen mellan Berlins amerikanska och sovjetiska sektor samt stadsdelarna Mitte i östra Berlin och Kreuzberg i västra Berlin. När man är i Berlin vill man uppleva så mycket som möjligt utomhus så därför passade vi på att åka till East Side Galley som är den längsta bevarade delen av Berlin-muren. Över 1 km långt utomhus galleri där 118 konstnärer från 21 länder har målat på muren. Vi besökte även Förintelsemonumentet (Monument över Europas mördade judar).  Det blev en stilla promenad mellan cementplattorna på minnesmärket över Europas mördade judar (förintelsemonumentet), inget som lämnar en oberörd men samtidigt en mycket fridfull upplevelse. På minnesmärket finns det cirka 3000 släta betongpelare, som kallas minnesstensfältet  som sträcker sig över två hektar.  Men nu till något mer glädjefullt och anledningen till att vi åkte till Berlin! Nämligen konserten med Andrea Berg som Johnni fick i julklapp av mig!  Här kommer nog väldens knäppaste historia om hur vi tog oss ut till Olympastadion, som ligger drygt 2 mil från vårt hotell... Vi kollade upp med tåg som hade en massa byten osv och kände att vadå, vi kan väl ta våra elscootrar ut! Tänkte sedan lämna dem där och ta en taxi hem. Pratade med en polis på gatan och han visade åt vilket håll vi skulle. Sagt och gjort, vi hade gott om tid på oss och började  att köra. GPS på mobilen. När vi väl kom ut till platsen för konserten så visade det sig att vi ej kunde avleverera vår scootrar där för det var utanför zonen! Så det var bara att parkera dem och låta pengarna ticka hela kvällen och tog dem sedan tillbaka genom natten i Berlin! Vilken upplevelse vi fick, dyr, javisst men fortfarande ett minne för livet!  20 000 personer på konserten och vilket drag det var! För er som ej vet vem hos är så är hon värdigt känd för sina afterski låtar. Albumet Atlantis är också en stor succé! Hon är lite av en tysk Lena Philipsson.... Med trötta fötter så begav vi oss tillbaka till stan....för där var det värsta dragen på deras Pride festival! Som vi ej hade en aning om att det skulle var just den helgen vi var där! Så vi avslutade med något kallt att dricka bland all världens festglada härliga människor! Vi avslutade dessa härliga dagarna med en drink på Hotel de Rome ´s roof top bar!  Så har vi även på denna resan lyckats att få in att åka båt och att besöka en roof top bar. Våra mål när vi reser..... Fick ej med en massa restaurangtips denna ggr, det får bli på vår nästa Berlinresa för vi ska definitivt åka tillbaka!Tack o godnatt!