Albanien: förberedelser och dag 1

Hej och välkommen tillbaka till recapinlägg! Nu nämligen något kul: min och Alfreds första riktiga utlandsresa ihop (om man borträknar från KPHHHHH). Kommer nog ta en dag i taget för blir så långt annars. Vi börjar med måndagen vecka 24. Vi hade pratat om vad vi mer ville göra på semestern nu när vi varit i Skåne och jag varit på examenskalas. Jag föreslog att vi skulle åka utomlands eftersom jag kände att vädret var OKLART och då jag kände att vi behövde något kul i livet. Vi hade pratat om det ett tag men inte hittat något riktigt så hela dagen hade vi suttit och googlat fram och tillbaka. Hade sagt att det nooog skulle bli Albanien men det kändes fortfarande lite stort och läskigt så vi tog en paus för att dejta. Jag klädde på mig kjol, kavaj och läppstift och sedan begav vi oss ner till centrum för att testa ett nyöppnat ställe  Varsin öl ja man tackar  Jag käkade någon räksallad som var KANON och med både den och öl i blodomloppet blev vi taggade. Vi sa: vi bokar när vi kommer hem, visst gör vi det  Med sju churros to go gick vi hemåt i junikvällen. När vi kom hem googlade vi lite mer och när klockan passerat midnatt hade vi köpt flyg och hotell och tänkte Vad Tusan Har Vi Gjort  Dagen efter gick vi en mil i skogen och försökte räkna upp vad vi skulle packa med oss, vad vi ville göra, vad vi inte ville göra, du vet sånt. Allt gick så fort, vi skulle plötsligt åka i övermorgon och vi hade ingen aning om väder, vind eller vad vi skulle tänka på. Onsdagen försvann till att handla alvedon och vätskeersättning, slänga grovsopor och ta ut pengar. Båda var märkligt lugna men nervösa på samma gång och vi fick påminna varandra om att det här skulle ske, att vi om tjugofyra timmar skulle vara i ett annat land, tillsammans. Jag vet inte riktigt varför vi var så spända, kanske för att det var vår första gång?  Klockan 15:10 gick planet från Arlanda och sedan hade vi en fyra timmars lång mellanlandning i München. De timmarna var så tråkiga herregud, vi var nästan helt ensamma på flygplatsen och timmarna släpade sig fram  En person som är *något* trött på att vänta på anslutningsflyg  Utöver att bara sitta still och vänta åt vi middag  Och efterrätt  Golden hour på min baby  Till slut var klockan typ 22 och vi fick äntligen gå på sista flyget  Vad fin bild på mig som ska fota utsikten :-)  Vid midnatt kom vi fram till Tirana. Då hade vi varit på resande fot sen nio på morgonen och vi var urtrötta. Vi var TACKSAMMA över att ha bokat ett flyghotell en natt så vi slapp ta oss ut till Dürres i mörker. Inne på hotellet hängde växter i all oändlighet, det kändes exotiskt  Efter frukost och rekande av busstation checkade vi ut och satte oss på en bänk för att invänta shuttlebussen. Den gick lite då och då men vi lyckades tajma rätt bra, bara en timmes väntan i SKUGGA för ojjjjj vad varmt och fuktigt det var  Resan i den lilla minibussen utan ac och säkerhetsbälte tog ungefär en timme. Sedan kom vi till vårt lilla hotell med en turkos rumsdörr <3  Första ölen intogs! Den var GOD kan jag säga  Sedan turistade vi lite i staden medan vi gick för att ta ett litet dopp. Viktigt att få svalka av sig när det är så inutihelvetes varmt  Efteråt vilade vi en stund på Sfinksi. Det är en känd turistattraktion i Dürres, utsikten är OTROLIG. En kväll skulle vi kolla på solnedgången härifrån men det är ett annat inlägg. Nu mest vilade vi för vi var så brutalt trötta. Som att gårdagens resa satt sig i hjärnan  Sedan hem och duscha för vi var inte direkt fräscha. Man blir äcklig så snabbt när det är så fuktigt ute  Vi fortsatte turista i staden för det var ungefär det vi orkade göra denna kväll. På torget hade de event, människor i folkdräkter uppträdde och spelade musik och dansade. Stämningen var mys  Vi gick, gick, gick. Tror vi var uppe i sådär 22 tusen steg denna dag. Det kändes i underbenen  För att orka promenera köpte vi varsin kall läsk to go. Genidrag att fylla på med kyla ibland  Solnedgången var fin och vi var trötta. Så fort vi la huvudena på huvudkuddarna somnade vi DJUPT. Vår första dag i Albanien får 8/10 mmm semester <333