Hur gör man sig förstådd hos frisören?

Hej finaste ni! Hur är det med er i värmen? Med mig är det bra, jag kämpar på dag in och dag ut inne på salongen. Men det är faktiskt otroligt kul att jobba just nu, nu när jag jobbar mer med kunder hela tiden märker jag att jag lär mig något nytt varje dag och man inser en massa saker. Något jag tänkt mycket på senaste tiden är hur svårt det faktiskt är att föra en konsultation med en kund och försöak förstå sig på hur hen faktiskt vill ha det. Att ställa dem rätt frågorna för att få ett grepp om vad kundens önskemål är, är inte alltid det lättaste. Och jag tror kunderna tycker det är minst lika svårt att försöka förklara för oss frisörer hur man vill ha det. Kunden är i en värld och vi i vår frisörvärld och så ska man försöka mötas någonstans där på mitten, saker som är så självklara för oss är kanske inte alls lika självklart för kunderna. Jag tror nämligen att ett bra samspel mellan kund och frisör oftast är grunden till ett lyckat resultat. Om man vill lyckas göra det där lilla extra som gör att sin kund blir superdupermega nöjd måste man ju pricka rätt och då gäller det att verkligen lyssna på sin kund ordentligt och ställa rätt frågor. Jag tro verkligen kommunikation och konsultationen är A och O.Så hur gör man sig då förstådd till sin frisör ur en kunds perspektiv? De personer som kommer in och säger "gör vad du tycker" blir sällan nöjda tror jag. För även om man inte vet exakt vad man vill göra så vill man ju ändå ha sitt hår och se ut på ett visst sätt, även om man själv inte tror det. Jag tror det ligger undermedvetet, vi tycker ju alltid någonting om allt, eller hur?- Så mitt första tips, säg inte att din frisör får göra vad hon eller hon vill, för det hen tycker är snyggt kanske du inte alls tycker passar dig så bra sen i slutändan. - Tips nummer 2, bilder. Jag tycker alltid det är bra att ha med inspirationsbilder, MEN låt dig inte luras. oftast är tyvärr många bilder idag väldigt redigerade, samt att en färg kan se helt annorlunda ut i olika ljus. Här nedan har ni ett bra exempel. Det är en färg jag gjorde som jag fotade både inomhus och utomhus. Dem båda är helt oredigerade, men nu förstår ni kanske vad jag menar. det är ju SÅN skillnad. Man måste vara lite kritisk..  Ljuset inne (till vänster) blir alltid mycket varmare än om man fotar i ex dagsljus (till höger.)- Jag tycker även det kan vara smart att ta med en bild och visa på  hur man INTE vill se ut, det kan faktiskt nästan vara lättare ibland och du hjälper din frisör att förstå vad du inte vill ha. - Ställ dig frågan vad det är du gillar i bilden, är det ett ansikte på? Testa att håll för det och se om du fortfarande vill ha den färgen på håret, ibland kan det till och med vara stylingen på håret man fastnar för och inte själva färgen. Tex om det är snygga lockar, eller kanske fylligheten i håret, eller hur håret är klippt, eller hur slingorna är placerade. Ställer du dig den frågan blir det enklare att ta reda på vad det faktiskt är du är ute efter och vad du gillar.  - Mycket i en konsultation är upp till frisören tycker jag och som jag skrev innan, så är oftast vi inne i vår frisörvärld och en kall färg för oss kan vara något helt annat för dig som kund. Och ibland svävar man iväg i sitt egna frisörspråk och kunderna sitter som frågetecken i stolen. Våga ifrågasätt din frisör vad han eller hon menar om du inte förstår vad hen pratar om. Ärlighet och raka rör är viktigt. - Om man verkligen inte har en aning om vad man vill göra då? Ta med bilder på frisyrer/färger du skulle kunna tänka dig och rådfråga din frisör vad han eller hon tror skulle passa dig och utgå efter de och våga ställ massor frågor. Jag tror nämligen det är minst lika viktigt att du som kund vågar komma med förslag och ställa en massa frågor till din frisör och inte bara tvärt om. Hoppas ni fick några tips! Kram på er