9 MÅNADER I BILDER... TYP

Ja nu var det ju minst sagt ett tag sedan sist. Men jag tänker att jag kan bjuda på ett axplock av vad som hänt under de senaste månaderna som jag inte tittat in här och uppdaterat er. Februari: Den som söker den finner brukar dom ju säga. Jag har länge velat ha ett par turskidor av något slag och till min stora förvånad och glädje så hittade jag ett par tegsnäsare i en av morfars bodar när jag var och hälsade på i Dikanäs. Och som tur var fick jag ta med dem hem, och till användning har dom kommit! Vi hälsade på Joel och Amanda som äntligen hade fått sin lilla pojk Frans eller frallan som jag kallar honom. Hehe. Och som nu i denna stund inte är så liten längre.. Jag och Sophia tog en dagstur ute i Dalasjö tillsammans med hennes hundar. Så mysigt att grilla lite hamburgare, dricka varm choklad och snacka lite skit samtidigt som man får spendera dagen utomhus. Förutom turer utomhus med Sophia så hann jag och Anton med några och även tillsammans med grannarna. Det blev åtminstone några middagar över öppen eld. Mars: En tjejkväll med sushi och en massa surr tillsammans med Sophia och Vanja. No words needed. Corona kom och vände världen upp och ner. Vi gjorde äntligen klar vår renhornslampa. Sååå bra det blev! I slutet på mars vankades min 25-årsdag och i vanlig ordning vill jag inte spendera den på något annat vis än uppe i fjället tillsammans med min familj. Den här helgen sov vi i Gielas, fiskade på ransarn under dagarna och blev bjuden på finmiddag av mamma och Nisse.  Bästa bästa bästa presenten som jag bara måste visa er. En hjortronlykta! Som jag suktat efter en och så fick jag mammas(!) när jag fyllde år. Så himla glad jag blev. Fick så mycket fina blommor, presenter och uppvaktning när jag fyllde år. Så tacksam för alla jag har i mitt liv! Nästan så att jag börjar tycka om att fylla år nuförtiden, haha.  April: Påsken kom och jag var ledig i en hel vecka! Vilket aldrig har hänt förut. Jäklar vad jag njöt av det. Vi spenderade mesta tiden uppe i Dikanäs tillsammans med mamma, Nisse och Minna. Fiskade på olika sjöar och grävde ner oss i en grop på fjället på dagarna åt en massa gott, bastade och spelade sällskapsspel på kvällarna. Årets första löptur utomhus togs efter påskens alla bravader och götta.  Emma fyllde 30 år och bjöd på storslaget fika! Och sen på helgen tog vi vårt pick och pack och drog till fjället tillsammans med grannarna lör-sön.Vi sov en natt i Blerikstugan, fiskade på rissjön och lagade wok till middag över öppen eld. Förbaskat fin helg. Och detta är en sak varför jag älskar vintern! Alla roliga saker man kan hitta på som egentligen inte ens krävs så mycket av en för att det ska bli av. Man behöver ett par skidor eller en skoter, en fikasäck och bra sällskap så är det kirrat. Maj: Jag blev med cykel! Och som jag faktiskt cyklat in på jobbet med (några gånger iallafall). Vi och grannarna lyxade till det en dag med hemmagjorda skagen-och räkmackor och drack bubbel till det. Och en lördag hade vi Johanna och Andreas över på middag som sedan slutade i lite fest hehe.  Juni: I juni kom äntligen värmen om än kortvarigt. På midsommar när jag hade slutat jobbet möttes jag av detta + lite götta till.Resten av dagen och kvällen (som jag tyvärr inte har en enda bild av) spenderade vi ute på en bastuflotte tillsammans med härligt sällskap. Badade, grillade och hade det trevligt. Lyxen med att ha svärmor som granne. Fritt fram att plocka en massa vackra blommor ur hennes rabatter och ta in för att ställa på bordet.Längtar tills jag har egna rabatter med pioner och dahlior. Juli: En eftermiddagsfika som slutade i en tjejkväll med bubbel och middag på Bergmans tillsammans med Sophia och Vanja.  En helg åkte vi ned till Umeå för att hälsa på Julia och Fredrik. Alltid lika mysigt, och jag önskar att vi kunde göra det oftare. Men om jag inte har helt fel så lär det bli fler besök framöver nu när dom väntar bebis<3 och Anton ska bli morbror (och jag moster.. typ).  Detta stod och väntade utanför vår dörr när jag hade gjort sista arbetsdagen och äntligen gick på 5(!)veckors semester. Alltså förstår ni lyxen med att bo här och vara omringade av så fina grannar?! Och så firade vi in semestern med rårakor och lite bubbel till middag ute på inglasade altanen. I mitten på juli bar det av ner till Köja och Antons familj som har sommarstuga där. Här var vi en dag och kollade in Rotsidan vid havet. Och en dag tog jag, Julia och Anton en dagstur upp i Skuleskogen. Så mäktigt och vackert. Höga kusten är otroligt fint och det finns så mycket att se! Hehe bjuder på den här bilden.Eftersom det har varit ett så bra bär år (helst hjortron) så var det givet att vi skulle bege oss ut i skogen och plocka så fort vi var på hemmaplan igen. Så nu har vi frysen full med bär och sylt, och jag känner mig tillfredsställd. Slutet juli/början augusti: Och om jag måste säga en sak som var det bästa med semestern så var det självklart jag och Antons fjällvandring som vi gjorde i slutet på juli/början på augusti. Vi fick fantastiskt fina dagar med värme och sol. Här trivs jag som allra bäst - i fjället!En natt spenderade vi i Ljusliden stugan och en natt i tält.  Det blev x antal steg och kilometer, mina fötter blödde när vi var framme och jag var helt knäckt. Men på något vis så är det en del av charmen och det är som att man förtränger allt detta när man väl är hemma och tänker tillbaka. När vi väl var på hemmaplan igen var det dags att catcha upp med Johanna. Bubbel (undra hur många flaskor det blivit under detta år?! hehe) och en smarrig chevresallad.  Och bara helgen efter åkte jag och Anton upp till Arjeplog för att hälsa på Johanna och Andreas. En natt spenderade vi i Arjeplog för att sedan morgonen efter packa in oss i bilen och bege oss till Vouggatjålme. Där hade vi hyrt stuga, som vi sedan blev uppgraderade till värsta villan istället. Två dagar med fiske i väldigt vacker natur och väldigt bra sällskap.  Efter semestern var det dags för en uppfräschning av frissan. Så nöjd med hon jag går till nu. Känner mig alltid så snygg i håret efteråt! September: Jag hade 3 dagar ledigt mitt i veckan, mamma var ledig och Anton skulle jobba uppe i Kittelfjäll och bo hos henne. Så då bestämde jag mig för att åka upp till Dikanäs och spendera mina dagar där tillsammans med mamma.<3 Vi plockade svamp, gick på det "nyöppnade" fiket som var över förväntan och bara umgicks. Och äntligen äntligen äntligen kom det nyaste tillskottet i byn; lilla Seth. Emma och Mikaels lilla pojke som vi väntat så länge på. Så liten och så fin! Så jag och Emma har hunnit med några barnvagnspromenader ute i höstsolen (dom få gångerna det har varit fint väder..). Och så har jag köpt några hösttulpaner som fått pigga upp hemma i det annars så gråa och regniga vädret. Jag har fikat på Pralineriet tillsammans med Fatima och Sophia. Alltså den där chokladkakan var rena drömmen! Men ta inte varmchoklad till, blir lite för mäktigt. Hehe.  En dag när jag kom hem från jobbet möttes jag av detta. Helstekt öring, vin och blommor. Älskar min karl så mycket! Oktober: Och i oktober har det hittills inte hänt så mycket. En lördagkväll var vi några från jobbet som hade hyrt bagarstugan och bakade pizza tillsammans. En superrolig kväll. Tycker så mycket om mina arbetskollegor, vi har alltid så roligt och är relativt bra iallafall på att hitta på saker ihop. I helgen som var så var Julia hemma. Så då åt vi middag där både fredag och lördag och hann umgås lite extra med henne. Här ser ni en (dålig) bild på chokladfondanten som Ingrid gjorde till efterrätt. Snacka om att skämmas bort oss med så mycket god mat stup-i-kvarten.  Så här har ni en "liten" recap på vad som hänt. Förhoppningsvis behöver det inte gå lika länge till nästa gång jag uppdaterar här.Kram så länge!