Cát Ba Island

Hallå på er! Några dagar sen sist somvanligt, (sorry men vi skyller på dåligt nät) vi har hunnit vara på ön Cát Ba nu i fyra dagar. Vi lyckades att ta oss hit på en rostig plåtbit till bilfärja, som troligen tillverkades -96, då menar vi alltså 1896! Det luktade kiss och gick så långsamt så vi inte visste vilket håll vi åkte åt, men fram kom vi.  Väl framme så insåg vi att vi inte var utrustade för detta klimat riktigt, (20 grader BURRRRR) samt att 3 av 4 familjemedlemmars skor var dyblöta från turen dagen innan. Hela lokalbefolkningen var typ helt förstörda över att vi lät våra barn gå runt i shorts och utan skor i detta "vinterklimat". Första dagen blev inte så mycket gjort mer än lite mat och sömn, men dag 2 tog vi oss till Cát Ba Nationalpark, där vi utforskade en låååång grotta och promenerade i "djungeln". På kvällen åkte vi upp till en view point (Cannon Fort) och kollade på den fantastiska solnedgången och tog selfies haha. Detta är även en gammal minnesplats från Vietnamkriget där det finns skyttegravar, bunkrar och gamla kanoner. Häftigt att se. Dag 3 skyndade vi oss ut efter frukost för att boka en privattur med en båt runt omkring Halong bay. Vi gjorde ett stopp på en pråm mitt ute i havet där en familj drev fiskodling, restaurang och hotell. Så häftigt. Vi åt den godast mat på länge, kanske var det läget och upplevelsen som gjorde det? Men gott var det. Efter lunchen fortsatte vi vidare genom Halong bay till Monkey Island, där fick vi gå iland och se en massa apor. Fascinerande! Påväg tillbaka åkte vi genom en flytande fiskeby. Såå coolt att folk lever och bor så.  När vi kom tillbaka till Cát ba tog vi oss återigen till Cannon fort och avslutade kvällen med pizza, drinkar och fantastisk utsikt.  ... eller kvällen slutade inte riktigt där, men det tar vi i nästa inlägg ;) Nu sitter vi och väntar på bussen som ska ta oss tillbaka till fastlandet och flygplatsen, där vi ska bege oss mot första och sista anhalten, Saigon.  Hörs där! KRAM <3 Canon Fort View point Det bor allt en liten asiat i honom :) Monkey Island Utforskar grottan i Cát Ba Nationalpark