EN LITEN BOKRECENSION: BINAS HISTORIA

Författare: Maja LundeAntal sidor: 458Första meningarna: ”Som förvuxna fåglar balanserade vi på var sin gren med en plastbehållare i ena handen och en fjäderpensel i den andra. Jag klättrade uppåt, långsamt, så försiktigt jag kunde. Jag passade inte för detta, var inte som många andra av kvinnorna i arbetslaget, jag rörde mig ofta för klumpigt, saknade finmotoriken och den smidighet som behövdes. Det var inte detta jag var skapt för, ändå måste jag vara här, varje dag, tolv timmar i sträck.”HANDLING: I 1800-talets England kämpar familjefadern William med sin status som framträdande biolog men blir hela tiden omsprungen av andra forskare. Ska hans revolutionerande bikupa äntligen säkra försörjningen och äran? I USA har Georges familj varit biodlare i generationer men år 2007 börjar det hända något som slår ut bisamhällen över hela landet. Bidöden är ett faktum och ingen förstår varför. Kan sonen, som har helt andra framtidsplaner, bli gårdens räddning? Det är år 2098 och kinesiska Tao lever i en värld där bina helt dött ut, med svältdöd och världskrig som följd. För att överleva tvingas befolkningen handpollinera fruktträd. Tao bär på drömmen att hennes egen son ska bli en av de utvalda som får gå i skolan, men ambitionerna leder till en oförklarlig tragedi. I sitt desperata sökande efter svar hittar Tao en bok om biodling från 1800-talet Nu förstår hon vad som har hänt och vad som måste göras.OMDÖME: Den här boken är så bra! Och så viktig! Den beskriver nämligen ett farligt fenomen som redan håller på att hända på jorden: en värld utan bin. Boken behandlar detta känsliga ämne parallellt med fiktiva historier för att bära berättelsen framåt. Det är en historia om då, och nu, och sedan. Vi får inte bara lära känna karaktärerna utan även bina, deras historia, deras levnadssätt och rutiner, och framför allt vad som händer när de inte längre finns. Ett sådant litet djur som betyder så mycket för vår överlevnad. Förutom den innehållsrika historien kring bina finns också en spännande historia som löper parallellt genom tre tidsepoker. Alla har sina problem, och sina lösningar, och speciellt den tredje tidsepoken som utspelar sig i framtiden blir en spänningsresa som öppnar ögonen både för karaktärerna och läsaren. Trots fiktiva karaktärer har boken en samtida och verklig handling som idag måste bli en viktig lärdom om hur vi ska ta hand om den här planeten, och bina, om vi vill ha en framtid att leva i. En fantastisk bok som fungerar både som historisk roman och spänningsberättelse! Toppbetyg!10 av 10 noter