EN LITEN BOKRECENSION: "EN FRANSK CURRY"

Jag trodde att jag skulle få massor med tid att läsa under sommaren. Att jag äntligen skulle få dyka ner i skönlitteraturens värld och förlora mig i textens vidsträckta rike. Men det blev inte riktigt så. Sommaren flög förbi likt en sval vind i april, och jag sitter med en väldigt kort boklista. Under tre månader har jag läst två böcker. Två böcker. Två. Det är ju nästan pinsamt att behöva erkänna. Men nu känns det som om bokläsandet kan börja på nytt. Jag har fått inspirationen tillbaka. Och för att dela med mig av sommarens futtiga bok-upplevelse så kommer här, efter lång tid, en liten bokrecension.   TITEL: En fransk curry - 100 steg från Bombay till Paris FÖRFATTARE: Richard C. Morais ANTAL SIDOR: 340 FÖRSTA MENINGEN: "Jag, Hassan Haji, föddes som det andra av sex barn ovanpå min farfars restaurang på Napean Sea Road i vad som då kallades West Bombay, två decennier innan denna storstad döptes om till Mumbai."   En indisk familj flyttar till Frankrike och öppnar en restaurang i en liten by i alperna. Deras ankomst väcker stor uppståndelse hos invånarna, inte minst hos Madame Mallory och hennes personal som driver en fransk restaurang, tvärs över gatan. Men Haji är en envis familj och trots motstånd och tragedier så vägrar de att fly. Det har de gjort tillräckligt. Deras liv sammanflätas i denna bok med den franska kulturen, och vi får lära oss att motsatser kan komma att trivas tillsammans, om de delar ett gemensamt intresse för mat.   Det var en fin bok, det kan jag ge den. Språket är målande och karaktärerna djupa. Men någonstans tappar boken sin magi, i alla fall om man, som jag, även har sett filmatiseringen. Den atmosfär som finns i filmen: matlagning, dofter, tro, envishet och kärlek, försvinner bakom detaljer i boken som jag tycker kunde ha fått mindre plats. Och de allra mest underbara stunder som gjorde filmen så magisk finns nästan inte med i boken över huvud taget. Det var en fin bok, men den överskuggas av filmen. Det var en läsvärd bok, men den saknade den där extra magin.   6 av 10 noter