EN LITEN BOKRECENSION: GÅNGLÅT

Författare: Elin OlofssonAntal sidor: 287Första meningen: ”De satt vid bordet i köket, där värmen från ugnen spridit sig och gjort dem svettiga och röda om kinderna.”HANDLING:Den kända sångerskan och låtskrivaren Sonia ”Salida” Sallström åker till sin gamla släktgård i Gärningsberg i Jämtland för att skriva sin självbiografi. Med sig har hon Harpan, sin unge assistent, som hon lovat en sommar i paradiset. På gården väntar Gun-Britt, Sonias syster, som driver servering och loppis och tycker att hela världen borde skärpa sig. Inte minst Sonia. Där finns också Jenny, Gun-Britts dotter, som lovat hjälpa sin moster med boken men som hela tiden sneglar oroligt mot stugan uppe vid berget. Dessutom finns det björn på trakten, som gräver i gårdagens sopor. Det blir en sommar av lust och olust, i takt och otakt till tidens egen gånglåt.OMDÖME:Den här boken var bra, men inte mycket mer. Det är förvisso en fin historia och karaktärerna är lätta att relatera till. Det finns en specifik känsla för människor och dennes problem i skrivandet och dessa problem hamnar inte långt ifrån vad man kan möta i dagens samhälle. Osämja bland syskon, förbjuden kärlek, krock mellan starka personligheter. Kemin mellan Sonia och Gun-Britt blir speciellt påtaglig och de får båda stå för varsin extremitet. Den ena kreativ men lat och nonchalant, den andra hårt arbetande som tror på regler och ordning. Det tar inte många kapitel innan man inser att någonting kommer hända mellan dessa två individer, någonting våldsamt. Men samtidigt som handlingen är fin känns den också lite gjord. Med risk för att avslöja för mycket påminner ”Gånglåt” väldigt mycket om filmen ”Masjävlar” som också handlar om syskon som inte kommer överens, som träffas och bråkar. Även slutet är väldigt lika. Man vet att någonting hemskt kommer att hända, och det gör det. Allt som allt går det att se exakt samma mönster och uppbyggnad i både denna bok och filmen. Det känns som om någon av dem tagit lite för mycket inspiration av den andra. Å andra sidan är handlingen så pass simpel att den skulle kunna ha skrivits av två oberoende parter. En fin handling, men inte så mycket mer. En helt okej bok, men ingenting jag skulle läsa igen.