EN LITEN BOKRECENSION: "MIRAKELVERKSTADEN"

TITEL: MirakelverkstadenFÖRFATTARE: Valérie Tong CuongANTAL SIDOR: 261FÖRSTA MENINGEN: ”Den skarpa, stickande lukten trängde in i varenda cell i min kropp, sved i näsan och halsen och vällde i aggressiva vågor i min sömndruckna hjärna.”Mariette är en lärare på gränsen till utbrändhet som är gift med en narcissistisk man. Millie är en enstöring som desperat kastar sig ut genom fönstret en natt när hennes lägenhet börjar brinna. Monsieur Mike är en hemlös desertör som en dag hamnar i slagsmål. Precis när allt verkar förlorat dyker Jean upp i deras liv. Han leder en organisation som kallas Mirakelverkstaden och det sägs att han har makten att lappa ihop trasiga själar. Men för att återskapa sig själv måste man först göra upp med sina inre demoner. Jag är lite kluven till denna bok. Å ena sidan är den väldigt djup och intressant, men å andra sidan blir den lite kortfattad och tafatt. Jag tror att jag hade väldigt höga förväntningar som boken inte riktigt levde upp till. Handlingen är väldigt genomtänkt och karaktärerna är både varierande och välskrivna. Språket är ganska simpelt men ändå väldigt insiktsfullt och det märks att författaren har gjort ett grundligt förarbete. Det handlar om psykologi, om förändring, om livsöden, mod och inre rädslor. Men trots intressanta karaktärer, insiktsfullt språk och djupa ämnen så faller boken lite platt. Slutet känns inte speciellt och kommer lite väl snabbt. Och texten på baksidan av boken lovar på något sätt för mycket. Man förväntar sig en djup, meningsfull och ingående historia om att ta tillbaka sitt liv, ändra sitt öde och gå emot själva universums handlingsförlopp. Men det man får är en ganska banal berättelse om folk som får saker sagt till sig som en hjälp, som egentligen är ganska självklara, och sedan ändrar sitt liv på exakt det sätt som du själv tyckte var självklart redan från första sidan. Som sagt, det faller lite platt, men jag tycker ändå den förtjänar 6 noter.