EN LITEN BOKRECENSION: "NU SER DU MIG"

TITEL: Nu ser du mig FÖRFATTARE: S.J. Bolton ANTAL SIDOR: 435 FÖRSTA MENINGEN: "En död kvinna stod lutad mot min bil".   Lacey Flint arbetar som polis i London, men trots sin djupa passion för Jack the Ripper har hon aldrig jobbat med ett mordfall. Men en kväll ser hon en döende kvinna stå lutad mot sin bil. Hon har blivit brutalt knivskuren och dör i Laceys armar. I och med detta kastas Lacey in i en mördarjakt, som efter många ledtrådar pekar på en Jack the Ripper-kopia. Mördaren verkar dessutom vara extra fixerad vid just Lacey och jakten leder till en mörk personlig mardröm.    Jag är inte den som vanligtsvis läser deckare och thrillers. Jag har liksom blivit mätt på denna typ av genre under min tidigare ungdom, men tänkte försöka återuppta denna läsning lite försiktigt. Jag har hört att denna bok inte skulle vara som vanliga deckare. Detta vet jag inte om jag håller med om. De typiska deckar-inslagen finns där: spänningen, jakten, de noggranna beskrivningarna, den bestialiska mördaren. Att boken var väldigt spännande kan jag inte förneka, men det fanns ganska många inslag som jag inte tyckte om. För det första tyckte jag inte om huvudkaraktären. Karaktärsbeskrivningarna är ganska djupgående, vilket i vanliga fall fungerar som en fördel (man vill ju lära känna personerna i bokens handling), men i detta fall bidrar det till en negativitet. Jag får lära känna Lacey Flint, men jag tycker inte om henne. Sättet hon uppträder, valen hon gör, tankarna hon tänker, allt får mig att vilja skaka om denna människa och fråga vad hon håller på med.   Det är också denna aspekt som leder till den andra anledningen till varför jag inte tyckte om boken: ibland kan handlingen/språket låta lite barnsligt. Lite hej-jag-är-en-elev-i-mellanstadiet-som-har-fått-i-läxa-att-skriva-en-deckare. Det känns inte genuint och äkta utan lite töntigt, vilket totalt får läsaren att ifrågasätta en bok som från början handlar om att svepa med läsaren i en spännande handling. Man ska inte behöva stanna upp och ställa frågor angående bokens mognadsnivå. I kontrast till detta var jag i alla fall glatt överraskad över bokens alla beskrivningar. Många kroppsdelar, inälvor och knivskurna lik målas upp på en minst sagt detaljrik tavla. Jag blev rent av äcklad av skildringarna, vilket i detta fall är ett väldigt bra betyg.   Som en sista kommentar kan jag tycka att slutet är en aning för fantastiskt. Trots att författaren lyckas få ihop alla lösa trådar är jag inte riktigt övertygad. Det blir lite för otroligt för att vara sant. Men som sagt så var handlingen i alla fall väldigt spännande. Trots att resultatet av jakten blev lite väl osannolikt så var jakten i sig väldigt genomtänkt (idén med Jack the Ripper var speciellt fängslande och skapade en extra dramatik). Men om man sammanfattar plus och minus tar de negativa kommentarerna tyvärr över. Kanske har jag fortfarande svårt för genren. Kanske är jag för kritisk. Det var en spännande bok, men ingenting jag rekommenderar.   5 av 10 noter