EN LITEN BOKRECENSION: \"SAKER MIN SON BEHÖVER VETA OM VÄRLDEN\".

Nu när jag har lite fritid, och inga böcker att läsa på ett tag, så kan jag börja gräva lite i min egen bokhylla. Så mycket böcker, så lite tid, men nu har jag faktiskt tid! Så jag började läsa "Saker min son behöver veta om världen" av Fredrik Backman (Geniet bakom "En man som heter Ove" = världens bästa bok ever ever ever!!!) och den var SÅ BRA!   Den handlar om en pappas vardag, och hur han försöker förklara för sin son just hur världen fungerar, och vad som är viktigt att veta. Vad man ska göra och inte göra. Vad man ska akta sig för och vem man ska akta sig för. Och överallt utbrister man Ååå vad jag känner igen mig! Men blandat med hiskeligt roliga historier och liknelser så finns det en allvarlig bakgrund om rädsla och oförståelse. Den är skriven ungefär som en dagbok, vilket gör boken väldigt lättläst. För mig tog det väl kanske en och en halv timme att ta mig igenom de 200 sidorna, men jag är ju som jag är. Hopplös.   Definitivt en läsvärd och tänkvärd bok. Och jag har nog aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv. Jag kan ge tipset att inte läsa denna bok precis innan man ska sova. Det gjorde jag, och jag kunde inte sova. Låg och fnittrade i sängen hur länge som helst. Så som sagt. Ingen bra idé. Kan vara bättre att läsa den på morgonen, typ precis när man har vaknat. Om man är det minsta trött eller sur så kan jag garantera att denna bok är en bättre bot än det starkaste kaffet i världen. Fredrik Backman är ju bara för duktig på att skriva. Så är det.   10 av 10 noter:     //