EN LITEN BOKRECENSION: "SUGAR - KVINNAN SOM STEG UT UR MÖRKRET"

Jisses va länge sedan det var jag läste ut en roman! Det har väl kommit andra saker i vägen antar jag. Andra prioriteringar, mycket kurslitteratur, ingen lust osv. Sedan är denna senaste bok en väldigt lång sådan. Men detta har inte varit till några nackdelar för mig. Jag blir bara glad över tjocka böcker, för då tar det ett litet tag (till och med för mig) att läsa ut dem. Jag får stanna i historiens värld lite längre.   TITEL: Sugar - Kvinnan som steg ut ur mörkret FÖRFATTARE: Michel Faber ANTAL SIDOR: 874 FÖRSTA MENINGEN: "Se dig för. Håll huvudet kallt, du kommer att behöva det."   I 1870-talets London lever en gatuflicka som heter Sugar. Hennes kvickhet och intelligens skiljer henne från sina medsystrar och hon har höga ambitioner att ta sig bort från rännstenen och in i de fina salongerna. Vi får sedan följa Sugars kamp om ett bättre liv genom ett detaljerat viktorianskt London där de fattigas armod och de rikas arrogans blandas med sexuell frustration och ohämmad erotisk njutning.   Jag tyckte om den här boken väldigt mycket. För det första har den en synlig, allvetande berättare vilken är min absoluta favorit, det vill säga: berättaren ger kommentarer inuti själva läsandet och styr våra tankar om händelseförloppet och dess karaktärer. Detta syns redan i första meningen där berättaren pratar direkt med oss och förbereder oss för någonting som ska komma. Detta fortsätter med meningar som: Lyssnar du nu, för det här är viktigt? och Men bry dig inte mer om henne för hon är inte viktig. Gå hit istället. Det blir en extra dimension där varje läsare har ett direkt tilltal med berättaren och historien blir mycket mer levande.   En annan aspekt jag gillar är de detaljerade beskrivningarna. Det är riktigt noggranna skildringar av både dofter, smaker och syner och det märks att författaren har gjort sina efterforskningar. Kontrasterna blir stora mellan de fina, väldoftande salongerna som fylls med storslagna måltider och blommiga parfymer, och den smutsiga rännstenen där lukter av gårdagens bröd blandas med hästskit, avloppsvatten och piss.   Sedan är karaktärerna välbeskrivna och väldigt intressanta. Förutom Sugar får vi lära känna William Rackham och hans sjuka fru Agnes, Williams prästbror Henry och hans väninna Emmeline, och en rad prostituerade såklart. Alla med sin egen historia. För att inte avslöja för mycket kan jag inte ge närmare beskrivningar, men det jag kan säga är att man som läsare verkligen får lära känna dem. Och liksom vi får se Londons alla sidor, från salongerna till slummen, får vi också se karaktärernas alla sidor, från deras drömmar och glädjemoment till deras ångest och aggressioner.   Allt som allt var det en väldigt välskriven, intressant och spännande roman. Det är ett porträtt av en viktoriansk stad där tidsandan, miljöerna och människorna från en förgången tid skildras med nytt ljus, men samtidigt en intensiv berättelse om en ung kvinnas målmedvetna strävan efter ett självständigt liv. Det enda jag har att klaga på är att slutet var en aning abrupt. En roman på över 800 sidor kunde ju tyckas sluta lite mer... avslutande, så att säga. Nu lämnas läsaren med många frågetecken som, enligt mig, inte tillför någonting. Jag hade föredragit att få de frågorna besvarade. Men samtidigt kanske det är en del av bokens upplägg: vi kastas in i diverse livsöden i början, och vi måste lämna dessa livsöden lika fort som vi lärde känna dem. Jag hade nog hellre sett ett mer komplett slut, men som sagt så var det en väldigt bra bok.   9 av 10 noter