Bingo på delfinlotteriet

Hallå där!!Jag har lite roliga nyheter, vi har nämligen fått se våra första delfiner! Det var igår påIgår hade vi får första tur med båten (kommer hädanefter kalla det survey). Det är en rätt liten gummibåt men vi får plats 6 pers på den iallafall. Vi åkte ut på eftermiddagen, runt 14. Vädret var rätt dåligt (detta i bemärkelse till hur lätt det är upptäcka djur, så inte dåligt i "gå till stranden" - bemärkelse), men vi gav oss ut och försökte. Vi står i båten med kikare och spanar mot horisonten på jakt efter något som avviker: en fena, annan färg eller ett splash. Det är främst delfiner vi letar efter och det finns tre varianter: flasknosdelfin, strimmig delfin och vanlig delfin (som tyvärr nästan är helt utrotad i Medelhavet pga överfisket av deras byte). Men vi noterar typ allt vi stöter på såsom: karettsköldpadda, sillval, kaskelott, svärdfisk, klumpfisk osv. Vi letar efter även efter fåglar, faktiskt som enda grupp i det här området (tack gode gud så räknas inte fiskmåsar in där). Arterna i Medelhavet tillhör en subart av de som lever ute i havet och är storleksmässigt mindre än de oceaniska. Förutom att anteckna när vi ser djur så tar vi även GPS-punkter där vi hittar något som sedan används till projektets forskning. Varje halvtimme genomför vi dessutom en undersökning där vi skriver ner väderförhållanden, antal båtar och GPS-punkter. Detta ska göras oavsett om det är 15 kaskelotter under oss.Såå, vår undersökning igår då. Det började med rätt höga vågor där jag började tycka varje våg var en fena. Man ser liksom i syne. Under ett kort ögonblick kommenterar Davide "Mola Mola" vilket är det vetenskapliga namnet för klumpfisk. Det är en kanske 10 meter från båten med ryggfenan i ovan vattnet. Vi hinner alla se den men strax försvinner den ner under ytan. Alltid drömt om att få se en klumpfisk och nu har jag fått se ryggfenan på en!!! Först efter 3 timmar lugnade det sig lite så vi tog en paus. Jag och Marco badade från båten. Det var såklart underbart men som många av er vet är jag livrädd för mörkt/djupt vatten. Här var det 40 meter djupt, jag badade men hela tiden med Marco nära mig hehe. Hoppade i själv två gånger för att utmana min rädsla men simmade snabbt upp efter. Småsteg så att säga haha!Efter pausen tilltog vinden igen så Davide (ledaren) började köra närmare kusten och mot Imperia. En timme senare var det liiite bättre och vi försökte igen. Det är alltså inte helt lätt att kolla i kikaren, stående i en liten gummibåt när det är massor av vågor, plus att vi kör samtidigt. Jag började tappa energi och tog en liten bar att äta. Hade kommit halvvägs i mitt snacks när jag en bit bort ser några konstiga vågor. Följer dem ett tag, de avviker och återkommer regelbundet. Säger till Davide som kollar med kikare, ber Patrizia att köra dit och kommenterar "bra Linn, det är delfiner". Tjohejsan vad glada vi blir!! Den halvätna baren slängs in i en låda, vi tar fram våra papper för när vi ser marina valar och däggdjur och börjar vår så kallade sighting. Det här är då inte som en valsafari där vi bara får titta och njut, neeejdå. Papper ska skrivas, delfiner ska hållas koll på, båt ska styras, GPS-punkter ska tas och tiden ska skrivas ner. Vi var alla 5 fullt upptagna med diverse saker. Mitt i allt var jag tvungen att skriva en survey, men stanna båten och mäta vindhastighet hanns inte med (jag var medveten om detta eventuella problem redan innan, så visste vad jag skulle skriva och inte). Vi följde flasknosdelfinerna I ca 1,5 timme där vi både fick se snabb simning, hopp, kast med bakfena och födobeteende välsigt nära ett fiskenät. Det beteendet sa Davide var mycket intressant för forskningen och tydligen rätt ovanligt. Han kämpade med att ta foton på alla individer så att vi kan identifiera dem senare, men han den sjuka kunde identifiera kanske 7 från båten bara! Så himla roligt att få se delfiner på får första survey!! Helt fantastiska djur, helt enorma och graciösa!! Totalt fick Davide ihop 17 individer varav kanske 5 var fjolårskalvar. När den sista delfinen var fotograferad, alla papper var skrivna korrekt och solen nästan hade gått ner avslutade vi surveyn och var off-effort. Off-effort innebär att vi inte längre aktivt letar efter något djur alls. Hittar vi något under off-effort kan vi inte ta med det i våra resultat då det skulle innebära att vi mixar med forskningsdata. Intressant information tycker jag, då vi nyligen i skolan snackade om att fåtal forskare tyvärr transformerar data så den verkar bättre.Vi körde hemåt i solnedgången, jag var i total extas och full av liv. Underbart!!! 21.30 var vi tillbaka i lägenheten, det blev en snabb middag innan det blev bums isäng. Idag skulle vi nämligen ut igen redan vid 7.15. Mitt huvud var fullt av bilder av delfiner samt att Italien vann semifinal i EM-herrfotboll så jag hade lite svårt att somna.Dagens survey var inte lite spännande, men såklart alltid trevligt att vara ute till havs. Tyvärr såg vi inget av större intresse, men fick fatt i flertal fåglar så för projektet gick det bra. Förhållandena var däremot bra med rätt stilla vatten. Men det var otroligt varmt och det blåser inte mycket när man kör i 5 knop på typ vindstilla hav. Vi stannade för ett snabbare bad, då jag och Marco återigen dök i det klara vattnet. Davide berättade efteråt att det var 320 m djupt just där vi simmade vilket gav mig höjdskräck fast neråt (djuprädsla??). Nu är vi helt slut av all sol vi fått och tar eftermiddagen till att sova, vila och äta. Vi får se vad som står på schemat imorgon.Ha det bra så länge, det ska iallafall jag ha!! Marco till vänster och Andrea till höger, Davide i bakgrunden  En mycket lycklig tjej Selfie efter delfinsighting är ett måste  06.12 imorse