UGANDA & RWANDA

DAG 1: 06:45 var det möte i rondellen för att presentera the crew som kör oss, lagar mat och finns till hands om något skulle behövas. 07:20 lämnade bussarna mitt trygga hem och den sista milstolpen på detta året hade påbörjats. När jag kommer tillbaka är det mindre än 50 dagar tills Sverige blir mitt hem igen. Det tog cirka 6 timmar att nå lägret utanför staden Eldoret. Snabbt försökte vi få upp tälten som man senare blev proffs på. När vi hade kämpat färdigt kunde vi äntligen ta en välbehövlig dusch och sedan middag. Trots att man sov i bussen så var man helt slut på kvällarna och däckade snabbt. DAG 2: upp och hoppa 05:45 för att packa ihop och göra iordning oss inför dagen. Tanken var att komma iväg 08:00 men pågrund av tidsoptimister så kom vi iväg 09:20. Det var idag som vi skulle passera gränsen mellan Kenya och Uganda. Det var väldigt energikrävande och fruktansvärt varmt. Hela proceduren tog nog tre timmar. Efter ytterligare tre timmar i buss nådde vi Jinja. Upp med tälten innan mörkret lägger sig och sedan en KALL dusch (till skillnad från Sverige där man gärna duschar i 40 grader så föredrar jag att duscha i ca 10 grader, det  är konstigt hur ett klimatombyte kan ändra ens duschrutin!) Efter den kalla duschen satte vi oss i baren och beställde en cola och pommes med majonäs ( a match made in heaven). Vid 9 tiden serverades middag och sedan ett långt infomöte om morgondagen. För min del stod det på schemat riverrafting. De ville att all betalning skulle göras samma kväll. Efter mycket köande och pappersarbete så kunde vi äntligen betala och klockan hade hunnit bli 24. Snabbt i säng för att få lite sömn innan rafting på Nilen. DAG 3: idag blev det sovmorgon till 07.15 för att vid 08:00 samlas till Rafting, först bjöds det på Rolex, inte klockan tyvärr utan rolled eggs in chapati. Tanken var att komma iväg vid nio men presidenten var i stan och bestämde sig för att stänga ner vissa vägar. Tillslut kom vi iväg och kunde bege oss mot Nilen. Jag och Alexandra satt i samma båt tillsammans med Blendas kompisar. Det var superroligt att rafta men det häftigaste tyckte jag nog var att bada i Nilen. Vi flöt runt där utan några som helst bekymmer och bara njöt utav det svalkande vattnet i den heta värmen. Eftersom vi hade halvdag så kom vi tillbaka vid två och tog återigen en kall dusch för att sedan fira med en cola och den vackra utsikten. Där njöt vi ända till solnedgången. Senare bjöds det på BBQ, tyvärr fanns det inget vegetariskt. Jag väntar fortfarande på bilderna från raftingen. Förhoppningsvis kommer de snart och då lägger jag ut dem i ett annat inlägg. DAG 4: upp 06:30 för frukost vid 07:00. Sedan hade vi lite tid innan vi skulle åka igen,då bestämde några sig att åka zipline. Det slutade inte så bra då Hillevi ramlade och gled nedför stenar och fick åka till sjukhuset för att sy hälen och behandla skrapsår. Vid 11 kunde vi dock hämta upp henne igen och bege oss mot huvudstaden Kampala. Först besökte vi monumentet där den föredetta presidenten hade torterat och mördat befolkning. Det var hemskt att se kammaren som det hade blivit elektrificerade i.Vi fortsatte mot den andra största Mosken i öst Afrika för en rundtur. Efter visningen fick vi gå upp i ett torn och se Kampala uppifrån, det är en supervacker stad. Jag tyckte det var jätteroligt att bli så välkomnad i Mosken och få ställa frågor.Sedan skulle vi ta oss till lägret, klockan var fem på en fredagseftermiddag. Inte den ultimata tiden att köra igenom en huvudstad men efter ett tag nådde vi vår destination med en halvtimmas dagsljus kvar. Samma procedur igen- upp med tälten, duscha, äta, sova. DAG 5: den jobbigaste dagen på hela resan. Jag gick upp (04:15) och mådde inte alls bra, jag kände mig svag och illamående. Jag åt lite frukost men kunde inte behålla något och så såg det ut denna dag. Jag tror jag lyckades kräkas sju gånger. Det var även den längsta bussresan på tolv timmar... När vi kom fram till campingen i Bunyonyi lade jag mig rakt ner på gräset, tusen tack till dem som satte upp tältet. Så snabbt jag kunde kröp jag ner i sovsäcken och somnade.Trots min magsjuka så kunde jag njuta lite utav det vackra landskapet som Uganda har att erbjuda. Det är onaturligt grönt och fullt med berg. DAG 6: idag var det en vilodag utan buss, vilket var väldigt skönt för min och alla andra magsjukas del. Jag tog det lugnt, läste bok och spelade kort. Så mycket mer hände det inte. DAG 7: nu splittrades gruppen, ena halvan skulle till Kigali och andra till Ruhengeri. Vi skulle passera gränsen till Rwanda, som tur var gick det betydligt snabbare än Kenya- Uganda. En timmas buss innan vi nådde stället för natten. Vi hamnade på ett superkristet hostel med nunnor som personal. Som tur slapp vi tälta och fick istället sova i sovsalar. Jag och Alexandra gick ner till den lilla staden och försökte hitta någon matbutik. Tillslut hittade vi Mega Supermarket och tyckte det lät perfekt. Vi blev en aning förvånade när vi möttes av en lokal lika stor som en liten toalett med en gammal dam i hörnet. Vi hittade ett gammalt Pringles rör och nöjde oss med det. Damen kunde ingen engelska och vi försökte ivrigt med noll kunskap inom franska (som är som deras andrahand språk) försöka komma överens om ett pris. Vi kom överens och lämnade butiken glada och nöjda. Tillbaka till hostel och krypa ner i en riktig säng. DAG 8: dagen var kommen, jag ska äntligen få se bergsgorillorna. Det var uppstigning 04:15 och jag mådde illa. Vid 06.00 kom det bilar och hämtade oss, först åkte vi till kontoret och medans gorillatillstånden ordnades bjöds det på afrikansk dans. Runt 08:30 satte vi oss i bilarna igen och begav oss ut till de olika områdena. Min grupp behövde gå cirka 1 h för att nå gorillorna. Vi möttes av en sovande silverback- då stannade hjärtat en liten stund. Två meter ifrån mig sover en bergsgorilla som väger mellan 200 och 280 kilo och här står jag med en kamera. Som tur var sov gorillorna mestadels och gjorde inte så mycket väsen utav sig. Vi fick vara oss gorillorna i en timma innan det var dags att gå tillbaka igen.  Efter gorillorna åkte vi mot huvudstaden Kigali. Det var en otroligt vacker väg mellan bergen och tillslut såg man staden i en dal. I Kigali sov vi på hotell, jag fick ett enkel rum med dubbelsäng. Den natten sov jag som en ängel och drömde om gorillorna. Denna lilla gorilla var bara 2 månader gammal och charmade oss alla med de stora, bruna ögonen. DAG 9: hotellfrukost 07:00. Sedan åkte vi till en kyrka som spelade en stor roll i Folkmorden i Rwanda 1994. I den kyrkan hade 5000 människor mist sina liv. Nästan dubbelt så många som dog i 9/11. Det var fruktansvärt hemskt att se blodfläcken på väggen där barnens huvuden hade spräckts, kläderna som fortfarande låg i högar och skolböckerna som barnen hade hoppats få läsa igen. En folkgrupp ville hämnas på en annan och detta resulterade i att en miljon människor miste sina liv. Det är ofattbart att detta bara var 23 år sedan och att det här  fortfarande förekommer i världen. Det värsta med denna period var att resten utav världen bara såg på utan att göra någonting, vi lät det hända. Vi fortsatte mot ett museum. En utav de bättre museum jag har varit på. Bredvid museet var en massgrav där 250 000 människor låg begravda. Efter dessa tunga timmar åkte vi tillbaka till hotellet. Jag, Alexandra, Martin och Maja gav oss utav på Kigalis gator och efter tjugo minuters promenad hittade vi en liten restaurang, vi beställde in varsin cola och njöt av solen som färgade staden guldig. Vi gick sedan tillbaka för att duscha, packa och äta avslutningsmiddagen på hotellet. Det blev en tidig kväll då vi skulle flyga till Nairobi morgonen därpå. Det har varit ett fantastiskt påsklov som jag sent glömmer. Nu kan jag även bocka av Uganda och Rwanda på länder som jag har besökt. Rwanda har även blivit lite utav ett favvoland som jag gärna åker tillbaka till. Naturen, människorna och fantastiska Kigali kommer ligga varmt om hjärtat. Nu rinner tiden iväg och snart sitter jag på planet tillbaka till Sverige. Mellan allt plugg ska jag ta vara på tiden som är kvar till fullo och bättra på brännan till max, jag har trots allt bott utomlands i ett år- jag vill ju inte göra någon besviken:)!!Hörs nästa gång!