ÅLANDSPREMIÄR

Hej alla fina, hoppas ni har det bra. Själv har jag det riktigt trevligt. Förra helgen besökte jag för första gången Åland, och det var minsann på tiden. Såklart var det ju inte så fint som det säkert är på sommaren, kan verkligen förstå att Åland är som bäst på sommaren när allt grönskar och blommar, och då det finns människor på gatorna. Trots det lite kala, kalla och mörka intrycket av den så kallade paradisön, tyckte jag att det var riktigt kul! Vi hälsade alltså på mamma, Mikael och Molly för första gången sedan de flyttade till Åland i somras. På torsdagen tog jag och F bussen till Åbo, mötte upp med min syster och hoppade sedan på Viking Grace. Vi satt och chillade, gjorde läxor, shoppade i tax-freen och tog varsin drink i baren till tonerna av en väldigt duktig trubadur. På fredagen fick vi chilla hemma hos mamma och Mikael medan de var på jobbet. Jag fick äntligen möjligheten att spela lite piano, och såklart blev det en hel del Lucia- och julsånger. När mamma kom hem åkte vi genast in till Mariehamn och gick en stund på stan. Den var mycket mindre än jag tänkt mig, men kan också förstå att en stor del av staden vaknar till liv och sträcker ut sig under sommarmånaderna när uteserveringar och blomsterarrangemang tar över trottoarerna. Vi drack kaffe och åt varsin grillad smörgås (mozzarella + pesto + soltorkad tomat i färskt surdegsbröd = gudomligt) på ett mysigt café och efter en åktur med bilen åt vi middag på en pub/restaurang. Lördagen bestod av mera sightseeing, så vi tog vara på dagsljuset och körde omkring hela dagen. Bland annat Stallhagens bryggeri, Kastellholms slott och Bomarsunds fästning såg vi innan vi åkte via butiken och hemåt. Vi hade Molly med oss så hon fick också hänga med och vandra och hälsa på får. Hemma lagade vi världens godaste middag, korkade en flaska rött och satte oss sedan i soffan för en myskväll. Tyvärr kom det verkligen ingenting bra på teve, så när mamma höll på att somna i soffan runt 21.30-tiden föreslog Mikael att vi kunde spela Wii. Det visade sig att han har typ alla tillbehör man någonsin kan behöva för att spela Wii, och oj så kul vi hade! Vi fäktades, sköt pilbåge, paddlade och spelade pingis. Vi skrattade så vi kiknade, svettades och viftade så mycket att Molly blev ivrig och hoppade runt mellan oss. En riktigt bra lördagskväll med familjen helt enkelt – det lever man länge på. På söndagen vaknade vi sent och åt brunch bestående av bacon, ägg, mackor och våfflor med hemmagjord päronsylt (YUM!) innan vi gick ut på en skogspromenad allihopa. Det var skönt att röra på sig lite innan det var dags för den 9,5 timmar långa hemresan. Vi skrattade lite över att det går snabbare att flyga till Japan eller New York än att ta sig hem från Mariehamn. På båten mot Åbo konstaterade vi att det hade varit en väldigt bra helg. Vi passade på att shoppa lite mera i tax-freen (det börjar ju bli julfest- och julklappstider) och åt god middag. Riktigt trevligt var det faktiskt. Ett passande avslut på en superb helg. Och när jag ändå är inne på fynd från tax-freen - har ni smakat Fazers chokladplatta med Dumle-smak?? Den är sååå god! Vi köpte hela fyra plattor sammanlagt, jag och syrran. Direkt ni får chansen ska ni absolut testa den!Kom också ihåg att klicka in er här varje dag efter kl. 12 för en ny lucka i bloggjulkalendern!Kram,Johanna