BLAND CAFÉER, HAJAR OCH PINGVINER

Hej alla fina,det är länge sedan jag satt mig ner med datorn. Vi har hunnit med en hel del sedan senast, men jag tänker att jag kan dela upp det i lite olika inlägg. Just nu sitter jag på hostellets takterrass i centrala Brisbane, men jag tänkte börja med att berätta lite om dagarna i Sydney.Vår vecka i Manly blev bättre när man blev van med det fuktiga och kalla boendet. Tack vare en liten luftvärmare fick vi det till slut att bli helt okej att vara där. Och trots att det var typ 12 grader och ösregn nästan varje dag började jag gilla Manly. En dag då det utlovats regn och rusk sprack molntäcket upp just när vi klätt på oss flera lager kläder och gett oss iväg på upptäcktsfärd längs kusten. Plötsligt blev det runt 20 grader och full sol – mycket välkommet och passande eftersom vi hittade en häftig vandringsled genom skog och över klippor uppe vid ett gammalt militärområde. Vi såg en jättestor ödla som satt och solade på en klippa, blev skrämda av två bush turkeys som jagade varandra genom buskarna, och kröp genom små hål i en mur för att ta oss vidare. Lite annorlunda jämfört med den väldigt tydliga och välunderhållna vandringsleden mellan Bondi och Coogee. Vi har också hunnit utforska lite norr om Manly, men tyvärr började det ösregna så vi valde att vända hemåt efter några timmar. Vi gick över berget mot Queenscliff och Freshwater Beach. I Freshwater stannade vi vid ett café (åt kycklingburgare med chiliaioli, avokado och sallad, serverat med pommes – yum) och satt där för att vänta ut regnet med en kaffe och en tekopp. Vi lyckades inte, så vi traskade hemåt under samma lilla paraply på samma sätt som vi gjort hela veckan. Mysigt, men inte speciellt torrt...En av de blötaste dagarna besökte vi Sydneys akvarium, SeaLife i Darling Harbour vid King Street Wharf. Det passade bra att spendera tiden "under vatten" när det regnade så mycket där ute. Då vi kom dit var det ingen kö alls, och trots att det ibland blev lite trångt på grund av en skolklass och stora asiatiska familjer (tydligen reser många ofta med alla generationer i familjen), kändes det inte allt för jobbigt och högljutt. De hade fixat så fina akvarier med massor av fina och färgglada fiskar, sjöstjärnor, koraller och maneter. I tunnlar där man hade vatten runt sig på alla håll simmade hajar, stingrockor, havssköldpaddor och en dugong (en sorts sjöko) som de räddat och håller på att rehabilitera. Dessutom hade de flera stationer där man på ett roligt sätt kunde lära sig mer om de olika djuren, till exempel kunde man testa om man var lika stark som olika krabbor, eller jämföra sin snabbhet med hajens genom att så snabbt som möjligt trycka på olika knappar när de lyste upp. Mina favoriter var nog ändå pingvinerna. Man fick åka på en liten båttur bland pingvinerna om man ville, och sedan kunde man gå längs glasväggarna och titta på hur de halkade omkring, simmade och samlade stenar till sina bon. De hade också lagat presentationstavlor där alla pingviner beskrevs med bland annat egenskaper, partner och favoritsyssla. Så gulligt. F:s favorit var dugongen Pig.Eftersom det stormade lite tog vi bussen till centrum istället för färjan. Det gick förvånansvärt smidigt eftersom vi hade en busshållplats utanför dörren och alla bussar stannade vid stället där vi skulle byta buss. Vi åkte alltså norrut några minuter innan vi tog en tvåvåningsbuss söderut mot Wynyard station. Sammanlagt tog det en timme per väg men man fick se en hel del genom bussfönstret, och dessutom åka över Harbour Bridge. Kan alltså rekommendera buss om det är blåsigt, trots att färjan onekligen ger en fantastisk utsikt (frånsett vissa turister som tvingar sig längst fram för att ta bilder och sedan inte går därifrån utan tar bilder i 15 minuter och stiger en på tårna när de ska trängas mellan bänkarna...). Vi har också hunnit fira F:s fördelsedag. Det var på lördag, och efter en förmiddag i Manly och Freshwater åkte vi in till stan för att ta varsitt glas vin och se på fyrverkerierna vid Darling Harbour. Vi hittade en mysig bar med livemusik och billigt vin, och satt där tills raketerna började smälla. Ett perfekt avslut på vår tid i Sydney för den här gången. En sak som vi gjort lite för mycket är att gå på caféer. Manly har ett enormt utbud av fina brunchställen, och vi har verkligen utforskat dem snarare än naturen haha. En dyr vana, men vi har alltid blivit nöjda med vad vi fått. Speciellt Ruby Lane Café och Girdlers har fastnat i minnet, men det finns också många andra bra.  På Girdlers åt F gröt med kanel, bär, nötter, kakao och ett ugnsrostat päron, medan jag åt avokado på surdegsrågbröd med getfeta, dukkah och rödbetshummus. Sååå gott! Första kvällen i Manly var vi trötta och kalla, så vi gick och tröståt till Betty's Burgers. Alltså deras aioli och pommes... Drömmen! Och burgaren var också supergod. På Ruby Lane har de satsat på ekologiskt och lokalproducerat. De säljer massor med specialmat, med allt från teer till mjöl och såser. Vi åt varsin portion avokadotoast (surprise surprise) och det var sååå gott! Surdegsbröd med MYCKET avokado, citron och klickar av feta blandat med gurkmeja och toppat med olika blad. Smakrikt och knaprigt. Rekommenderas! Det var allt jag tänkte dela med mig av den här gången. Det finns så mycket man skulle kunna berätta, men för att vara ärlig börjar jag bli trött på att sitta ner och vill hellre lägga mig vid poolen haha. Next up här på bloggen: Tågresan from hell, Rundtur på hostellet, Brisbane hittills – intryck, saker att göra osv., Riverfestival, Vad händer efter Brisbane? med mera... Förresten: om ni vill följa vår resa på Instagram kan ni kolla på #dorksdownunder (vi var inte tillräckligt kreativa för något snärtigare).Finns det något speciellt ni undrar över eller vill höra mer om? Hör gärna av er med frågor eller tips på inlägg! Kram,Johanna