LIVET VID HAVET

Här på Busholmen har vi det bra. Nära till centrum, naturen och framför allt vattnet. Jag tycker att det är otroligt lyxigt och härligt att kunna gå ner till vattnet och njuta av utsikten precis när som helst. Luften är frisk och det känns som att man kan andas ordentligt.  Och blir vi trötta på Busholmens strandlinje har vi alltid nära till andra ställen att promenera på. Det gjorde vi faktiskt förra helgen, inte för att vi tröttnade på våra vanliga hoods, utan för att vi inte promenerat där förr. Vi åkte in till Eira och gick längs hela sydspetsen av staden till Brunnsparken. Solen sken och det var så vackert överallt trots den hårda vinden. Ett hett tips om du besöker Helsingfors är att åka till Brunnsparken, gå upp till dess högsta punkt och njuta av utsikten, för wow.  Igår kväll gick jag och F på en kvällspromenad längs med stranden utanför våra fönster och vidare runt holmen för att korsa kanalen och sedan köpa lite lösgodis vid butiken på vägen hem. Vi tajmade promenaden perfekt för kolla en så vacker solnedgång vi fick njuta av! Det är minst sagt en lyx att ha denna utsikt från vår säng (och resten av lägenheten förstås).  I morse steg vi upp relativt tidigt för att hinna tills vi hade reserverat bord på Faro. Det är en bar och restaurang helt vid vattnet här i kanalen och glasväggarna ger en superfin utsikt över vattnet, grönskan och båtarna. Som en del av F:s födelsedagspresent bjöd jag honom på brunch där och herregud så gott det var! Det kostade en del, men är absolut inte av de dyrare i staden, och maten var absolut värd varenda cent. Vi började lätt med lite sallader (ceasar och melon&grönsallad), oliver, tzatziki, bröd, pålägg och croissanter. Sedan tog vi oss an varmrätterna. Dagens huvudvarmrätt var hamburgare som man fick plocka ihop själv, vanliga franskisar och batatfranskisar, paj, majspanerad kyckling, ångade grönsaker, ägg, bacon och prinskorv. Efterrättsbordet var näst ut på vår attacklista så jag tog åt mig sådant som är lite mitt emellan salta och söta saker, så frukter, croissant med sylt och brie med kex. Jag ångrar verkligen att jag inte åt mera för det var så gott... Sist men inte minst tog jag lite chokladkaka (typ godaste jag ätit) och lite vaniljglass. Det fanns också flera andra kakor och så kunde man laga våfflor med en massa olika tillbehör. Om ni funderar på ett brunchställe i Helsingfors kan jag verkligen rekommendera Faro. Dit går jag absolut flera gånger (bara jag har råd). Nu, efter några timmars matkoma, ska vi ta en liten promenad och sedan blir det middag. På kvällen blir det filmkväll för jag såg att de lagt till Fantastic Beasts and Where To Find Them på Netflix. Amazing!  Ha en skön kväll alla fina läsare!Kram,Johanna