RESEMINNEN: SKOTTLAND

Sommaren 2012 åkte jag med F:s familj till Skottland för att hälsa på hans storasyster och hennes vän som var där på något slags utbyte. Vi flög från Tammerfors (det var på tiden då Ryan Air ännu flög från Finland) till Edinburgh. Då vi kom fram hyrde vi en bil och sedan gav vi oss av ut på fel sida av vägen (enligt oss alltså). På något sätt tycker jag ändå att vänstertrafik är ganska vettigt eftersom det bara är att tänka medsols. Det gick ändå väldigt bra att köra och trots att vi tog fel avfart och hamnade i en liten stad väster om Edinburgh först, hittade vi sedan rätt och började vår road trip norrut.  Jag hade aldrig sett så gröna och lummiga berg. Allt var verkligen SÅ grönt. Vi körde upp till Inverness, en stad vid Loch Ness. Därifrån svängde vi västerut längs sjön och hittade till slut fram till byn Drumnadrochit. Det är ett litet ställe men har många besökare eftersom det är riktigt i mitten av Loch Ness och där finns både museum och en gammal fästning - Urquhart Castle. Vi hyrde en stuga utanför byn, uppe i bergen. Den var kall och fuktig men vi fick till sist upp värmen där och det blev riktigt trevligt. Grannarnas höns gick omkring på gården och vi hade utsikt över gröna fält och berg. På väg tillbaka till Edinburgh efter vårt lilla äventyr hehe. En liten gränd i Cromarty. Man förstår varför det heter Scottish Highlands. Vår utsikt från stugan. Under dagarna i norra Skottland körde vi runt för att se andra städer och byar. Vi hälsade på Jannica och Lotta i Evanton och åkte till Cromarty där vi såg vilda delfiner som hoppade i en vik. Vi vandrade, åt god mat och besökte ett distilleri i Glen Ord. En dag bekantade vi oss också med Loch Ness Center där de hade ett museum med coola filmer, bilder och historia om den mytomspunna sjön och Nessie. Säckpipor, får och stenhus hördes och syntes överallt. En tur till Dingwall bjöd på bra fiilis och lite shopping. Vi besökte också Urquhart Castle. Det var väldigt coolt att läsa om historien - allt från vardagslivet till stora slag om Skottlands självständighet. Därifrån fick man också en väldigt bra utsikt över Loch Ness och man såg hur enorm den egentligen är. I samband med ruinen finns också ett museum där de visade filmer om fästningen och sålde souvenirer förstås. Någon dag körde vi också till Inverness, som är en större stad. Där shoppade vi och åt middag på en onödigt dyr kinesisk restaurang. Inverness var enligt mig en riktigt trevlig stad som var tillräckligt nära för att åka till och handla eller äta om man ville. Efter nästan en hel vecka i norra Skottland åkte vi tillbaka till Edinburgh för att spendera några dagar där. Jag minns att vi hade haft tur med vädret hela resan, men när vi kom till Edinburgh ösregnade det och jag blev dränkt av en bil som körde i en megastor vattenpöl bredvid trottoaren där jag gick. Vi bodde i en lägenhet som annars är uthyrd till studenter om jag minns rätt. Därifrån kunde vi gå in till centrum. Staden bjöd på många fina och speciella vyer och intryck. Om London är grå och Paris beige är Edinburgh brun när man ser på byggnader överlag. Eller det intrycket har jag fått i alla fall haha. Vi rörde oss mycket i centrum och shoppade och åt massor, jag ångrar att jag inte tog flera bilder därifrån för det var verkligen en mysig stad med många små butiker och caféer.  För någon som eventuellt är nyfiken på Skottland kan jag verkligen rekommendera att åka dit och upptäcka en speciell natur och kultur. Vi var där mitt i juli och vädret var för det mesta klart eller mulet men nästan inget regn alls. Temperaturen låg på cirka 15-20 grader. Det gick bra att ta sig fram med hyrbil och prisnivån låg ganska nära Finland då (såklart dyrare vid turistigare ställen). Det fanns inget fullkornsbröd i butiken men annars var maten vi åt god, och nej, jag vågade inte testa haggis.Det börjar vara en tid sedan vårt äventyr i Skottland och jag tycker verkligen att det är roligt att kunna gå tillbaka och komma ihåg hur det var och vad vi gjorde där. Det var min första resa jag gjorde utan min egen familj, och min första med F. Nu har vi varit på flera resor tillsammans och flera är på kommande. Har ni frågor om Skottland eller något annat är det bara att lämna en kommentar!Kram,Johanna