Kommunikationsteori

Kommunikationsteori är ett ord vi inte hör så ofta men vi alla är inblandade i det på något vis. De begrepp som ingår i kommunikationsteorin är: sändare, mottagare, budskap och återkoppling/feedback. Jag hade tänkt ta Facebook som ett exempel och försöka få in de här begreppen så gott det går.   Facebook är ju alltså en sajt på internet som idag används av flera tusentals människor dygnet runt, och då är frågan vilka är sändare? Och då anser jag att när jag utgår från mig så är ju jag en sändare annars så är ju precis alla det när de skriver något eller lägger upp bilder, för då sänder de ju liksom ett budskap till alla deras vänner som också går vidare till vänners vänner. Mottagare då? Jo det är vi alla också för vi tar ju emot allas budskap som de skriver och sedan så bearbetar vi de, men om vi nu gör det privat eller offentligt är ju olika. De budskap man kan hitta på Facebook är precis allt mellan himmel och jord! Det kan vara positiva och negativa saker, skrytsamma och ”tyck synd om mig” saker, men det kan även vara väldigt mycket reklam om saker. Det är som sagt väldigt blandat och så kommer det nog alltid att vara. Till sist så är det begreppet återkoppling/feedback som jag vill berätta om och man får ju alltid en slags feedback på vad man gör på nätet. Det kan vara en ”like”, en kommentar osv. men det finns ju en slags feedback som inte är lika positiv och det är ju när det finns folk som börjar att klaga och säger taskiga saker (personangrepp). Så det finns både för-och nackdelar med att man kan ge en återkoppling till andra. Nu skrev jag endast utifrån Facebook men det finns annan kommunikation runt om på de sidor som vi besöker t.ex reklam om olika produkter/tjänster osv. och då blir de som lägger upp de här reklamerna sändare eftersom de vill få ut den här informationen till så många som möjligt, och då gör det oss som ser de här reklamerna till mottagare även om man kanske inte tänker så mycket på reklamen som ligger vid sidan om på skärmen så ser vi den ändå någon gång och det är fler än en som säkert blir lockade av reklamen. Oftast är budskapen från dessa reklamer väldigt positiva så så många som möjligt ska bli lockade och klicka in på den sidan eller vad det nu kan vara, man kan alltså väldigt ofta se att det är en bild på något som ser lite mer frestande ut och sedan en text som förklarar hur ”bra” det är. Det är sällan som dessa reklamer får negativa saker på sig det är för att de får positiv respons då folk klickar in på deras sidor och det är pga. Det som de tjänar pengar.   Jag tycker att Facebook ändå har en stor roll i vårt samhälle för man kan få bekräftelse där och det är många som utnyttjar det, man kan även använda sig av andra medier får att få uttrycka sig eller få bekräftelse, och det gör folk till 100 % men det är så våra medier är uppbyggda. Jag tror inte vi människor skulle klara oss så bra utan dagen medier, visst om man kunde minska näthatet det skulle bara vara en bra sak men jag tror inte det skulle va bra att ta bort allt för vi får ändå väldigt mycket information genom medierna om vad som händer runt om i landet och i världen.