Medier som företag

Mediekonglomerat är ett ord som många människor inte vet någonting om så därför ska jag förklara vad det betyder och vad det har för positiva och negativa sidor. Idag finns det många olika sorters medier och de börjar att slå ihop sig mer och mer och de gör sig allt större hela tiden och när de expanderar så vill de samtidigt kunna styra mer av medierna som visas runt om i landet/världen. Jag tycker att det är positivt att det inte är så många som styr för då hade det varit flera stycken som hade varit oense om vad som ska sändas och inte, så därför tycker jag att det är bra när det är mediekonglomerat. En nackdel skulle dock kunna vara att det inte blir lika stort utbud på tv, datorer och i tidningar men jag tror att de vet vad det är som ska sändas så då blir det bra tillslut ändå. Sen en till nackdel är att när de större medieföretagen kommer och ”tar över” de mindre så blir ju antagligen de utan jobb och i värsta fall får de mindre företagen som inte är övertagna än då blir utkonkurrerade av de större företagen.