Höga berg och varma croissanter

Så kom jag upp till civilisationen igen höll jag på att säga. Lämnade Balkan bakom mig och rullade in i Österrike. Kändes skönt ändå. Ordning och reda på grejerna.Första stoppet var Salzburg. Kom fram ganska tidigt och spenderade dagen med att gå runt i staden. Hade egentligen inga förväntningar alls på stället men blev ändå glatt överraskad. Det var en fin stad (påminde om Wien). Såg i alla fall där Mozart föddes och käkade Mozartkulor (annars har man inte varit i Salzburg).Hade en heldag i Salzburg också. Den spenderade jag med att ta tåget (3h enkel väg) till Hallstatt och tillbaka. Sträckan anses vara en av Österrikes finaste så det gjorde inget att hänga i tåget i 6 timmar. Hallstatt var ju också helt klart värd resan - wow vilket mysigt ställe. Var faktiskt otroligt imponerad när jag kom dit. Tåget stannade på andra sidan en sjön som Hallstatt ligger vid. Fick därför ta båten över till staden och redan då kände jag att det blir en bra dag.  Spenderade dagen med att strosa runt, kolla på folk, äta wienerschnitzel, njuta med glass och strosa lite till. Rekommenderar verkligen ett besök i Hallstatt om man är inom en tre timmars stor radie.  Efter Salzburg åkte jag vidare till Innsbruck. Inte blev jag mindre nöjd när jag klev av tåget där och stirrade rakt in i massa berg vart jag än kollade. Kändes lovande!!  Och lovande var det! Checkade först och främst in på ett fantastiskt hostel. Bästa jag bott på nästan tror jag. Sedan har jag haft två dagar vandring. Första dagen vandrade jag från staden och upp till hytterna som ligge dunder gondolen. Dag två kände ville jag högre upp och kände inte för att vandra samma sträcka 3 timmar uppför igen så jag tog gondolen till toppen. Därifrån gick jag en 5 timmar lång vandring till och från en hytt som låg längs bergskammen. Jag firade vid ankomst till hytten med Apfelstrudel och flädersaft vilket var otroligt att avnjuta omgiven av bergen. Det får bli fler vandringar i Alperna!! Dessutom har jag träffat väldigt trevligt folk på hostelet. Så jag hade trevlig middag båda kvällarna. Nästa stopp: MünchenDagarnas lärdomar: 1. Kolla upp så att det inte är något stort evenemang dit du ska (kaos.se) 2. Lite fågelskit i håret gör ingen skada 3. Apfelstrudel är enormt stora 4. Lingonfläckar går bort med kokande vatten 5. Kolfläckar går inte bort i kokande vatten