En gång i Amsterdam

Tillbaka från Amsterdam, där jag och mamma gjorde en weekend! Vi bodde tio minuter utanför stadskärnan med spårvagn, på magiska Hotel V Fizeaustraat. Ett årsgammalt hotell inrett i förorten inrett i sjuttiotalsstil med restaurang och bar. Jag snor faktiskt några bilder från deras hemsida för det var verkligen lika fint som det ser ut. Jag har foodie-tendenser och hade såklart kollat upp hela frukostmenyn i förväg. Varje dag valde vi två rätter var, yoghurt med granola och blåbär och fruktsallad med passionsfruktmascarpone var min favorit. På det latte och apelsinjuice. Mumma. Jag och mamma är stöpta i samma form när det kommer till resor, vi vill vara igång, se och göra mycket. Vi kan gå hur långt som helst och tycker ungefär om samma saker vilket är SÅ skönt. Jag hade i vanlig ordning gjort gedigen research. På listan stod några trendiga matställen som SLA, STACH, Pluk, CT Coffee&Coconuts men även barer som Lion Noir och såklart Rijksmuseum. Måste även säga att vi typ längtade hem till vårt hotells mysiga bar och lounge varenda kväll - det var verkligen toppen. Såhär såg hotellrummet ut, MYS! Vi drack espressokaffe varje morgon innan vi gick ned och tittade på BBC i sängen, den enda engelska kanalen typ haha. Alltså det finns bara ett ord. FRÄSCHT Restaurangen och köket där vi åt frukost varje morgon! Det här setet såg jag på långt håll, och fast jag helst inte ville komma närmare så att jag skulle titta på prislappen och sucka, så var det omöjligt att motstå. Biblioteket på Rijksmuseum platsar ju i en Harry Potter film, eller hur? En av våra frukostar. Göttig äggröra med brioche, amerikanska pannkakor med sylt och creme fraîche, gravad lax och toast plus getyoghurt med pistagenötter, granatäpple och bakat äpple Bästa stället. En enorm lagerlokal som gjorts om till hängställe aka frukost, brunch, lunch, middag, drinkar you name it. Bästa CT Coffee & Coconuts! Det finns tre "balkonger" eller avsatser men det är öppet från golvet till taket - gigantiskt men så långt bort från typ opersonligt Espresso House det går. Middagen var så god, rekommenderar deras indiska dahl och chokladfondanten - seriöst, den låter tråkig men RANN ut på tallriken när jag skar i den. Elva av tio poäng. Ett annat mysigt ställe var ett klassiskt trendigt hälsokafé, ni vet, smoothie bowls och raw cake. Himla fint, Pluk heter det. Vaniljlatte, ingefärsvatten och morotskaka. Doften av gräs var verkligen i varje gathörn, det var rätt roligt för när jag försökte kolla upp mysiga kaffeställen kom jag hela tiden in på guider för "coffeeshops" haha. Amsterdam är löjligt idylliskt, på kvällarna gick vi längs med kanalerna, kikade rakt in i folks urpampiga våningar under sammetsbål natthimmel och glittrande ljusslingor. Kändes som att vi var med i The Truman Show eller valfri filminspelning. Shoppade inte en enda sak förutom mat då, men när vi kom in på rea-avdelningen för Alice + Olivia plagg värkte det lite i hjärtat, men jag har precis uppdaterat min garderob så det var dags att låta kortet vila.Längtar så himla mycket tillbaka.