Sharm el-Sheikh - dag 5

Dag 5 Vi låg vid poolen hela dagen och det hände inte så mycket. När det var middagsdags tog vi en taxi till El Fanar som enligt vår vän Mohammed skulle vara otroligt fint. Det kan jag garantera att det var! Uppe på en hög klippa fanns ett stort lyxhotell, ett minnesmonument från en flygolycka, ett utomhusdisco, en solstrand och en restaurang. Allt omgivet av massa korallrev. Det var fruktansvärt vackert och lägligt nog nästan solnedgång. Åt en förbaskat god pasta där som var värt varenda öre, speciellt med den utsikten. När middagen låg i magen gick vi ner för klippan och kollade på fiskar och vadade även till en liten strand med den typiska naturen i Egypten, klippiga röda berg klart vatten. Hur vackert som helst var allting i El Fanar... synd att vi inte hade någon snorklingsutrustning annars hade vi nog hoppat i vattnet :) En sak jag blev lite irriterad över var att man såg några människor GÅ på korallreven, då har man verkligen inte hamnat på rätt plats. Man får inte röra korallerna eftersom de är oerhört känsliga och det tar väldigt lång tid för en trasig korall att återhämta sig. Om jag säger såhär - att ta med sig en korall ut från Egypten kan resultera i fängelsestraff, förstår ni då hur viktigt det är att inte röra dem, också är det några idioter ute och promenerar på korallreven? När vi kom tillbaks till hotellet träffade vi en liten beduinpojke på typ 8 år med sin kamel på 2 meter, jag skulle självklart vara framme med kameran och lurig som pojken (och alla andra kamelägare) är så ska han ha upp Mathias på kamelen. Han rider ca 5-10 meter medans jag får mig ett rejält skratt och tar några bilder. När vi frågar hur mycket ungen vill ha för det där så säger han 200 pund!!! Det är alltså ungefär 350 svenska kronor. Det kunde han fetglömma :PDag 1 & 2 finns härDag 3 finns härDag 4 finns här