Dag 5 - Bali, Kuta

När vi vaknade på morgonen tog vi på oss och gick till stranden för att leta upp en god frukost. Där hittade vi ett café som hade smoothie och fruktsallad som vi avnjöt under ett Palmparasoll. Det var helt underbart gott! Enligt väderleksrapporten skulle det vara moln och regn hela dagen, därför smörjde vi inte in oss så noga med solkräm innan vi gick till stranden. Efter vi hade ätit klart vår frukost tog vi våra saker och skulle hitta ett bra ställe och lägga oss och sola. Vi gick i vattenbrynet där det tyvärr var massor med plast och döda fiskar. Vi hittade ett trevligt ställe och lade våra grejer där. Vi lade våra värdesaker i en eller flera vattentäta påsar så att vi kunde ha med oss de ut i vattnet. När vi precis skulle gå kom en man som sålde surflektioner på stranden fram till oss och sa att det var ganska korkat att lämna våra grejer utan uppsyn så han och hans kompisar erbjöd sig att vakta dem åt oss. Eftersom att vi redan hade med oss våra värdesaker ut i vattnet tänkte vi att det inte kunde skada så vi lämnade våra grejer med dem. Vi hoppade exalterade ner i vattnet och dök runt bland vågorna. När vi gick upp för att sola märkte vi att de så kallade vattentäta påsarna INTE hade fullföljt sitt syfte och det hade läckt in genom dubbla lager. Elsas och Lovisas telefoner hade klarat sig men Tindras telefon hade bestämt sig för att ta en liten simtur.(vi kan säga att trots att den låg i en påse ris i fem dagar överlevde den tyvärr inte resan). Tindra köpte en sarong på stranden av en gumma som tyckte vi var väldigt sexiga och sedan gick vi tillbaka till hotellet, som inte såg helt lika skräckinjagande ut på dagen, för att byta om. Eftersom det trots väderleksrapporten var väldigt soligt blev vi positivt överraskade men tänkte inte riktigt på konsekvenserna av vår lätta insmörjning. Vi kom till lunchrestaurangen (som endast spelade ABBA) som tre röda kräftor. Efter lunchen gick vi till stranden.  På vägen ner gick vi igenom en marknad där Lovisa och Elsa också köpte varsin sarong. Vi gick en liten promenad runt stranden för att sedan slå oss ner i sanden och kolla på solnedgången. När solen var nästan helt nere bestämde sig Tindra och Elsa för att de ville doppa tårna i vattnet men Lovisa som var lite trött stannade kvar och ”vaktade” värdesakerna. Det var en underbar solnedgång men vissa bilder blev läskigt lika en greenscreen. När tådopparna kom tillbaka till värdesaksväktaren låg denne och sov!;) Vi gick vidare till en mataffär och köpte lite kvällsfika i form av melon och chips. Sedan gick vi till hotellet där vi pratade och spelade kort före vi kröp till kojs!