Dag 19

Detta var ingången till "Ninja-templet".  Första heldagen i Kanazawa började med en stadig frukost för bara ca 40kr! Stor skillnad från hotellets frukost som kostade 210kr per person. Med mat i magen gick vi till Naga-machi District. Nagamachi-distriktet, som ligger nära centrum av staden, var där de mellersta till högt uppsatta samurajerna bodde. De flesta av dessa husen ser likadana ut som de gjorde på Edo-tiden. När man går runt i kvarteren dras man verkligen tillbaka i tiden, tills det kommer en BMW och kör om dig...Tillbaka till verkligheten rörde vi oss till Oyama Shrine. Här öppnade himlen sig som igår så vi fick ta skydd under taket på templet. Kanazawa har verkligen väldigt skiftande väder fick vi lära oss. Efter någon minut slutade det regna igen och vi tog tillfället i akt och rörde oss mot nästa ställe, vilket var Myouryuji (Ninja Temple). Myoryuji-templet, allmänt känt som "Ninja-templet", byggdes av Maeda-herrarna, härskare över regionen under Edo-perioden. Även om det faktiskt inte förknippas med ninja fick templet sitt smeknamn på grund av dess många vilseledande försvar och byggnadens struktur.Eftersom shogunen införde strikta byggrestriktioner som ett sätt att försvaga de regionala herrarna (de fick bara bygga byggnader som var 2 våningar höga), designades Myoryuji för att kringgå restriktionerna och fungera som en förklädd militär utpost. Huset består av gömda trappor, väggar och även fallgropar. Byggnaden ser från utsidan ut som ett vanligt 2 vånings tempel men i verkligheten är byggnaden 7 olika våningar med 29 olika trappor. Templets försvar syftade till att skydda mot inkräktare eller attacker, och inkluderar dolda tunnlar, hemliga rum, fällor och en labyrint av korridorer och trappor. Den guidade turen var bara på japanska dock men man fick en guidebok på engelska så man kunde hänga med.Tyvärr fick man inte ta några bilder i templet men jag rekommenderar att gå den guidade turen, om du har vägarna förbi Kanazawa.  Vi drog oss vidare till Kenroku-en trädgården. Namnet Kenroku-en betyder ordagrant "De sex sublimiteternas trädgård", och syftar på rymligt, avskildhet, konstgjordhet, antiken, rikligt med vatten och vidsträckta vyer, som enligt kinesisk landskapsteori är de sex väsentliga delarna för att göra den "perfekta trädgården". Det finns bara 3 sådana "perfekta" trädgårdar i Japan och Kenroku-en är en av dessa. Vi strosade igenom parken tills vi blev hungriga och rörde oss mot Ōmichō Market men först ett snabbt stop vid Kanazawa slottet eller ja, där slottert skulle stått. Slottet brann ner för över 300 år sedan och byggdes sedan aldrig upp igen. Det som finns kvar idag är Hashizume-mon Gate och ett utsiktstorn, vid namn Hishi Yagura. Resten av själva slottet är helt borta. Det finns istället en trädgård man kan gå runt i för en liten summa pengar men vi hade inte tid då mitt blodsocker höll på att ta slut och jag behövde mat! Så mot Ōmichō Market! Vi hittade ett sushiband vid namn Mori Mori Sushi Omicho och åt oss mätta. Det sista stoppet för dagen var Higashi Chaya District. Vilket också är en gammaldags distrikt i staden. Denna var dock för distriktet där geishorna höll hus. Chaya är nämligen namnet på de tehus som geishorna var i.Vi tog var sin kaffe i ett av de gamla tehusen och såg ut medan det spöregnade utanför. Vi drack väldigt långsamt så regnet skulle dra sig undan innan vi rörde oss mot hotellet och till slut avtog det. Vi sprang tillbaka till hotellet och hann komma fram innan det började igen. På kvällen badade jag i onsen igen innan vi gick till hotellets lunchsal - där gratis ramen och glass serveras! Vilken grej!