Dag 21

Taket på ett Takumi Shrine i Hida Folk Village Takayama Jinya Efter en frukost på hotellets rörde vi oss mot Miyagawa Morning Markets. Vilket är en morgon marknad som de har öpper varje dag till kl 12. Här hittar man allt från sovinirer till mat. Vi köpte oss 3 små Taiyaki kakor. Vilket är pannkakor formade som fiskar med olika fyllning. Vi tog en med choklad, en med vaniljkräm och en med krossade röda bönor. Vi köpte varsitt par ätpinnar med våra namn på innan vi rörde oss mot Hida Folk Village. Området är uppbyggd med massa gammla tråhus byggda på edo perioden med stråtak och stengolv. Man kan gå in i alla husen och se hur de bodde och även läsa information om hur folk levde och arbetade i Takayama området. När man kom in på området fanns det även lite leksaker från den perioden man kunde testa. Vi gick runt och såg på alla hus innan vi blev för hungriga för att fortsätta. Så vi tog en buss in till stan. Där hittade Johan ett lokalt hamburgarehak. Vilket var en skön matbryttare från alla nudlar. Vi drog sedan till Takayama Jinya. Takayama Jinya fungerade som det lokala regeringskontoret från till 1936. Sen blev huset ett museum för hur ett regeringskontor ser ut och hur de levde. Vi tog oss sedan ut på en promenad runt Shiroyama Park och letade efter vad som skulle vara kvarlevorna från Takayama slottet. Vi hittade inget förutom träd och gräs. Vi fortsatte vår promenad genom att gå stadens hälsorunda. Där man även gick förbi massa med gammal tempel. Vi rörde oss runt bland tempeln och kyrkogårdarna till vi kom till sista templet och rörde oss därför hemmåt.  Väll på hotellet hoppade vi sedan in i våra loungkläder och gick till ett privat onsen. Då de ej var okej med mina tatueringar i det gemensamma onsen på hotellet fick vi ta ett privat rum med bara johan och jag .på kvällen gick vi ut och åt sushi på ett litet ställe i Takayama. Herren som lagade sushin var jättetrevlig och sushin var jättegod. 鮨匠 heter stället, sorry ingen engelsk översättning.