GRUNDGE CREATIVE BREIF

Kreative brief - GRUNGEGrunge, 1980-1990, växte fram som musikkultur och livsstil i grupper med revolt mot samhället. Revolt mot bland annat skönhetsideal, perfektionism, normer och politik. Ett bra exempel paÌŠ en ikon, en stor betydelse och representation för stilen, är musikern Kurt Cobain, saÌŠngaren i Nirvana, som kom att dö av en överdos. Genom musiken lyfte han fram känslor som frustation och aÌŠngest gentemot saÌŠväl individer och samhället. Depression, droger och alkohol är kopplat till stilen.Anledningen till att framföra just grunge var att utmana oss själva och kunna arbeta med en stil som vi kunde tolka paÌŠ vaÌŠrt eget sätt, att skapa naÌŠgot nytt ur en stil som redan har en stark karaktär. Grunge som klädstil har kommit tillbaka i modet mer och mer. Vi fick idén att visa kontrasten mellan den ilskna ”I don’t care” attityden vi kopplar till grunge, med dagens ”I do care” attityd där vi vill är mer ytliga och fortfarande strävar efter perfektionism.Vi gick till baksidan av raÌŠdhuset eftersom det var en miljö som gav den kontrasten vi ville ha. Bakgrunden skulle ta fram en prydlig, toppmodern och formell livstil som uppnaÌŠr de normer vi lever efter i dagens samhälle, till stor kontrast mot grungens livsstil som presenterar mörker, depression och droger. Vi är nöjda med resultatet och vi tycker att vi faÌŠtt fram vaÌŠr tolkning av stilen, anpassat till dagens samhälle.Material som vi använt oss av för att symbolisera stilen grunge (som var aktuella under 90 talet): Converse, boyfriend jeans, flanellskjorta. Som grädden paÌŠ moset till vaÌŠr egen tolkning av dagens Grunge lade vi till en stilren DNKY väska, som för oss symboliserar dagens norm att ha en stilren och "classy" stil kopplat till business. Vilket skapar stor kontrast till Grunge.