Om kontorsflytt

Jag minns några saker från vår kontorsflytt för 3 år sedan. Alla som läser min blogg regelbundet är förstås väl införstådda med mitt dåliga minne. Jag minns knappt vad jag heter i efternamn. Jag glömmer nästan alltid mina nycklar, ibland på de mest märkliga ställen. Jag glömmer alltid bort min egen födelsedag till dess att någon skriver på Facebook. Ändå är minnet av kontorsflytten som jag och mitt företag genomgick relativt färskt. Om detta skrev jag förra veckan och responsen har inte låtit vänta på sig. Vad hände egentligen? Tydligen är det, i dessa tider, många företag som antingen uppgraderar eller minskar sina lokaler. Detta gör att efterfrågan på nya kontor har ökat kraftigt, särskilt i storstadsområdena. Tack vare detta intresse för kontorsflytt så tänkte jag nu därför dela med mig av de minnen jag har. Det finns nämligen mycket att tänka på när man som företag genomgår en kontorsflytt. Många fällor att fastna i och så vidare, så nu kör vi. Att planera i tid Ja, detta gjorde förstås inte vi. Vi hade inte bytt lokaler på 4 år och vid det tillfället jobbade ett helt annat team hos oss. Inför denna kontorsflytt stod företaget på helt nya ben och vi fick börja från grunden. Vårt misstag var att inte, redan tidigt, utse en ansvarig för kontorsflytten. Detta fick vi sota för senare när vi insåg att alla bara gick omkring och väntade sig att någon annan skulle ta på sig det. Tillslut blev det jag som kontaktade en flyttfirma som tydligen var duktiga på kontorsflytt. För den som står inför liknande situation så kan jag inte emfasera detta nog: Börja i tid med planeringen! Att anlita ett professionellt företag Det finns massvis med företag som erbjuder tjänster inom kontorsflytt. För att verkligen se till att man får den bästa servicen är det bra att läsa på. Googla, läs recensioner, se om det finns referensarbeten, kontakta tidigare kunder – och så vidare. Man kan sällan ha för mycket information, om ni frågar mig. Anlitandet av företag som arbetar med kontorsflytt är viktigt också för den som behöver ha verksamheten igång. Det företag vi anlitade skötte allting nästan ofattbart smidigt. Vi kunde fortsätta med alla delar av verksamheten hela tiden. Detta tack vare oerhört smidig projektledning från företaget.  Jag hinner tyvärr inte gå in på de nästkommande punkterna idag men lovar att återkomma imorgon igen! Då kommer jag att gå in närmare på de mer praktiska bitarna av kontorsflytten.