EN FÖRSMAK PÅ ASIEN

Vårt äventyr på norra ön fortsätter! Natten till tisdag sov vi här på Cat's Pyjamas i Whitianga. Det sjuder säkert av aktivitet i den här stan på sommaren men när vi anlände kändes det bara som en trött liten by. Vi hade svårt att hitta någonstans att äta trots att klockan bara var strax efter sju men hamnade till slut på en thairestaurang med rislampor i taket och cikador som spelade ur inbyggda högtalare i väggarna. Maten var god men lite väl pricy så efter det gick vi till Countdown och köpte frukost och utflyktsmat till dagen därpå. Vi äter gröt till frukost (som de flesta andra backpackers här!) vilket är sjukt prisvärt - ett paket kostar ca. 12 kr och räcker till tio portioner. Plus lite mjölk till då. Igår morse tog vi våra väskor och traskade två gator ner till Whitiangas biluthyrning, där vi skulle hyra vårt färdmedel för dagen. Att hyra bil känns ju lite som en milstolpe för oss, vi har pratat om det så många gånger förr men mesat ur och tagit bussen eller tåget i stället. Här kände vi att vi inte hade något annat val om vi ville se Coromandel-halvön eftersom det verkar i princip omöjligt att ta sig runt här med kollektivtrafiken. Lite roligt att vår debut blir här i NZ, där man kör på fel sida av vägen och vägarna ofta inte är mer än grusvägar.Vårt första stopp blev Hot Water Beach! Kvinnan på biluthyrningen sa att bilen förmodligen kunde hitta själv ut dit vid det här laget! Trots att vi var medvetna om att det skulle vara väldigt mycket turister där blev vi lite överraskade ändå. Vi satte oss på en klippa, njöt av solen och studerade cirkusen när folk slogs om de färdiggrävda hålen, skvätte sand på varandra med spadarna och skrek när de brände sig på de varma strömmarna. Vi har ju redan badat i varma källor för bara några dagar sedan och då var vi nästan själva dessutom så det kändes helt okej att inte blanda sig i. Efteråt styrde vi kosan mot Cooks beach. Här ligger Lonely Bay, som är Nya Zeeländarnas populäraste strand att gifta sig på fick vi veta. Nu förstår vi varför! Både jag och M sa att det kändes precis som att få en försmak på Asien! Efter att ha ätit lunch och spenderat några timmar i solen bestämde vi oss för att åka till Cathedral Cove. Förhoppningsvis skulle det inte vara lika mycket folk som tidigare på dagen (fanns ingen parkering här när vi försökte sist så vi fick vända) Vi hade tur, kunde parkera bilen och kila ner och förundras över naturen. Det var slutet på vår tisdag! Strax ska vi bli upplockade här i Whitianga igen för att påbörja ännu en veckas Wwoofing i Coromandel.