Fraser Island, a must do

Fraser Island var ett av mina absoluta favorit stop längs östkusten och är nog den plats jag tycker att man absolut borde besöka. Jag gjorde en tag-along-4wd med Dingos vilket jag kan rekommendera. Fraser är ju ”tyvärr” en sådan plats för man måste göra en tour enligt mig då det kan vara svårt att hitta, lösa allt med tillstånd för camping etc. om man vill besöka privat. Självklart kan man göra det med men för mig som reser solo var det inte ett alternativ.  Touren pågick i tre dagar och två nätter men man behövde  befinna sig på Dingos hostel i Rainbow Beach redan dagen innan den började då det var en safety briefing klockan 5 kvällen innan (med det sagt var det dock mer än en person som kom samma morgon och fick en genomgång då istället så det går ju uppenbarligen att lösa). Jag bokade in mig en kväll innan och en kväll efter touren på Dingos hostel, finns Pippis hostel precis bredvid också som då kör Pippis tag-along-tours men skulle absolut rekommendera att bo på det hostel som kör din tour då man redan kvällen innan kan träffa folk som ska på samma tour och kvällen efter hängde alla i baren tillsammans när man kommit tillbaka och tagit en dusch.  Jag hamnade i en så bra grupp och framförallt min bil var riktigt bra vilket gjorde att jag hade tre så bra dagar. Var så himla svårt att välja tour när jag skulle boka då jag personligen kanske inte bara ville festa hela tiden utan mer ville ta det lugnt med något glas eller så på kvällen, vissa tours var väldigt ovius att det var mycket fest men denna kändes ändå lite mer autentic eftersom den innebar camping, vi fick laga mat själva etc. Ville ju dock inte heller hamna på en tour som skulle innebära familjer utan på en där det var backpackers så att det skulle vara lätt att hitta folk att hänga med. Tyckte Dingos blev en perfekt blandning för min del då där var ett gäng som var uppe och festade hela natten men också en hel del som gick och la sig vid en mer resonable time (alltså inte en timme innan man skulle upp och köra vidare). Kan ju självklart inte lova att det alltid är såhär utan det påverkas ju såkart av vilka som är med på just den touren.   Under våra tre dagar på ön ingick (självklart) en del körning, och jag som var över 21 med manual licence fick alltså då testa på att köra. Det var verkligen inte lätt men så häftig känsla när man fick upp lite fart ute på stranden. Så kan man skulle jag absolut rekommendera att åka på en sån här tour efter man fyllt 21 bara för att få testa att köra, dock var de flesta i vår bil under men de hade det bra ändå. Dag ett stannade vi iallafall till vid Lake Mckenzi och oj så fint där var, tror det var mitt favorit stop men alla ställen var dock super fina. Vi fick även turen att se en dingo på vägen till campet sen, det jag var mest förvånad över var hur små de var?!  Dag 2 var det tidigt uppstigning då det var lite mer på agendan med första stop Eli Creek, tror vi hängde här i 2-3 timmar och det var så härligt att flyta runt på gummiringarna eller bara ligga i vattenbrynet.  Efter Eli Creek åkte vi sen tillbaka mot campet för lunch men stannade till vid Shipwreck för lite bilder på wrecket men också med bilarna.  Efter lunch andra dagen hade vi sen två stop. Stop ett var champange pools, riktigt fint och sista biten skulle man gå och som ni kan se var det himla fin utsikt där, måste dock tipsa om att ha på er skor när ni går där för tror vi alla sprang barfota och brände fötterna haha.  Sista stopet för dagen sen var Indian Head, utsiktspunkten och ja som ni ser var utsikten magisk, detta stoppet får kanske delad första plats med Lake Mckenzie. Har man tur kan man även se hajar nere i havet härifrån men det gjorde tyvärr inte vi.  Sista dagen hade vi bara ett stop och det var Lake Wabby, själva sjön var så häftig då den ligger i en öken i princip men vägen dit i 30 graders värme var inte det bästa kanske. Tar ca 40 min dit och man går alltså mycket av vägen i sand så det var ett riktigt träningspass. Att svalka av sig i sjön var väldigt tacksamt efter den promenaden, synd bara att man var tvungen att promenera tillbaka också.  Jag hade alltså en riktigt bra Fraser Island experience och det är nog svårt att inte på något sätt ha det bra där med tanke på alla häftiga platser man får besöka. Så häftigt att allt detta alltså finns på en ö som enbart består av sand.