Rottnest Island

Trettio minuters färjetur från Perth så ligger Rottnest Island. Jag åkte ut över dagen (en söndag) i slutet på Januari vilket betyder att det var mitt i sommaren, det var ca 30 grader och strålande sol hela dagen så vädret kunde man inte klaga på. Vi åkte med Rottnest Express ut och tog avgången som gick 08.30 på morgonen vilket betydde att vi var framme klockan 09.00. Åkte färjan tillbaka sen vid 16.30, tycker nog vi hade lagom många timmar där då vi hade tid att sitta några timmar på lite olika stränder, klappa quokkas och äta (väldigt sen) lunch på Dome.  Vi hade fått höra att bästa sättet att ta sig runt var att cykla, efter att ha gjort det får jag väl hålla med då man verkligen får se hela ön men måste ändå varna för hur jobbig cykelturen var. Det är väldigt mycket uppförsbackar hela vägen runt och i trettio grader blir det jobbigt. Men även om det var jobbigt och vi klagade mycket skrattade vi åt det mest hela tiden. Och om du undrar om det var värt det, helt klart, det var så fint. För att underlätta cykelturen skulle jag dock rekommendera att om du kan ta med en egen cykel. Vi köpte paketpris med färjebiljett och cykeluthyrning vilket gick på ca 100aud, super smidigt då cykeluthyrningen var på båten när man gick av och sen lämnade man den på färjan när man åkte hem men cyklarna var inte de bästa. Finns en buss runt ön också som stannar till vid de olika stränderna så känner man att cykling verkligen inte är ens grej kan man boka ett busspass för dagen istället.  Quokkas, en av anledningarna till att en del överhuvudtaget åker till Perth och Rottnest då detta är ända stället man kan se dom. Väldigt söta små djur som ser ut att le hela tiden. Målet när man träffar en är att man ska ta en selfie med dom, jag tog en efter att ha krupit runt i gruset i flera minuter så var väldigt nöjd även om bilden var suddig. Dom var inte alls människoskygga så var inga problem att närma sig för att ta en bild.  Vårt sista stopp för dagen var på en liten strand i närheten av färjeområdet som om jag inte minns fel hette Fays Bay. Väldigt liten och avskild strand, och vattnet var helt fantastiskt där (precis som vid alla stränder men ändå haha). Våra andra stopp var Eagle Bay och Little Salmon Bay (första bilden). Sen stannade vi till längs vägen och tog bilder men det var dessa stränder vi spenderade tid vid. Tycker inte direkt man behöver planera i förväg vilka stränder man vill till utan var skönt att stanna lite eftersom när man såg en strand som var fin.  10 tips för ett besök på Rottnest  1. Boka färja och cykel i förväg, jag bokade med RottnestExpress och åkte från Fremantle (alternativt boka busspass / tours eller ta med cykel). 2. Ta en karta när du kommer fram i info centret, täckningen runt ön var inte direkt hundra procent.  3. Packa med snacks eller någon lättare mat, det finns bara matställen i hamnen där man kommer in med färjan så blir väldigt många timmar utan mat om man inte har med något.  5. Ta med minst en stor vattenflaska, fanns få ställen runt ön där man kunde fylla på dricksvatten och de som fanns var mest mot slutet av cykelturen 6. Vill du ha tid att se mer av ön än bara stränder, stanna över natten eller boka en busstour då det blir stressigt på en dag att cykla runt överallt. fDinns flera fina boenden på ön, inte super billigt, men kan ändå vara värt för att verkligen ha tid att uppleva allt.  7. Mår du väldigt illa på båtar åk tidigt och försök åka hyfsat tidigt hem då det blåser upp under eftermiddagen. Det var lite väl höga vågor för min del på vägen hem då jag lätt mår illa, tack och lov tog det bara en halvtimme. Beroende på vart i Perth du åker ifrån varierar dock tiden liter så värt att kolla upp.  8. Solkräm, glöm aldrig solkräm i Australien, jag hade på mig 50 både på kroppen och ansiktet hela tiden där borta och i Sverige solar jag i princip utan. Finns ingen skugga runt ön direkt så du lär spendera hela dagen i solen.  9. Tänk på att inte mata quokkasen, det finns restriktioner mot detta och ändå såg jag mer än en person som matade dom.  10. Ta med kameran och go pro om du bestämmer dig för att snorkla.