Dag 2 - barnens spår

Idag har schemat varit fullspäckat! Vi började med en god frukost på Campnille i Warszawa.Efter det hade vi samling på en gräsplätt i det förvånansvärt fina vädret untanför hotellet och gick igenom dagens aktiviteter, hur vi mådde och läste två av läxorna om barndomsminnen. Mycket fint skrivet!När vi vara klara med det tog vi bussen till gamla gettot i Warszawa där vi fick höra berättelsen om den lilla flickan Dorcha och sedan kort fick vi skriva om "platsen där världen blev min". En känslosam stund.Innann vi for till museet besökte vi en judisk kyrkogård. Det var så mycket gravstenar att de nästan låg på varandra. Vi gjorde därefter ett stopp på museet Polin där man kunde gå igenom den judiska historien och där vi även åt dagens goda lunch. Mätta och nöjda begav vi oss till Januz Korchzaks barnhem. Väl där inne fick vi se en bild på Januz barn där de satt vid matbordet.Vi fick välja ett barn på bilden som vi skulle följa på våran promenad från barnhemmet till omlastningsplatsen. Exakt samma väg som Januz och barnen hade gått när de skulle med tåget till Treblinka. Vid fyratiden satte vi oss på bussen för en 1.5h resa till Treblinka. När vi kom fram fick vi besöka ett litet museum där det bland annar fanns miniatyrmodell av Treblinka.  Strax därefter gick vi till den verkliga plats där lägret en gång i tiden fanns. Vi fick se sjukt många minnesstenar med städernas namn på där offren kom ifrån. Hela 1700st.  Vi fick gå runt och ta in allt innan vi samlades runt en grill där liken brändes. 2500 männiksor fick plats på samma gång. Kent läste en känslostark text om hur en likbrännare nöjt visade upp sina kunskaper. Ännu mer känslosamt blev det när vi fick öppna våra brev från föräldrarna. Mycket tårar och känslor!