Dag 5- Auschwitz-Birkenau

Dagen startades med tidig frukost på hotell Olimpijski. Det bjöds på nutella och oboy vilket många uppskattade (speciellt Kent). Även Kerstin tog sig an bullfatet. Bussresan genom Oswiecim till Auschwitz tog runt 5 minuter. Väl på plats fick vi gå igenom en säkerhetskontroll som liknar den på flygplatsen. Vi fick hörlurar och en slags radio för att höra vår guide Wojtek när det var mycket folk. Auschwitz var litet till vår förvåning men mycket att se och uppleva. Vi började under "Arbeit macht frei" och gick in i ett av husen. Där fick se skor, hår, borstar och köksredskap som Nazisterna tog från Judarna när det kom fram. Det blev väldigt känslosam att se. Eftersom alla sakerna låg i enorma högar slogs man verkligen av hur många människor som dött där. Vi gick igenom flera likadana hus och fick bland annat se hundratals av bilder på fångar med rakade huvuden och "signaturdräckten" som bestod av en blå och vitrandig pyjamas. Vi fick följa hur fångarna fördes till lägret utan vetskap om vad som väntade genom bilder. Även genom att vår guide Wojtek berättade. Han berättade även hur en dag på lägret för fångarna kunde se ut. Våld, indragning av mat och straff var vardagliga saker som skedde. I ett av husen visades privata filmer från judiska familjer runt om i Europa vilket berörde några av oss i gruppen. Efter besöket på Auschwitz åt vi på restaurangen Art Deco det blev trerätters som vanligt. Efter lunchen åkte vi till Birkenau. Där kom vi fram till den kända ingången med räls som går under ett av de stora vakttornen. Vi gick sedan och kollade i en av byggnaderna där fångarna sov samt byggnaden där de gick på toa. "Toaletterna" bestod av långa betongbänkar med totalt 200 hål uppradade tätt inpå varandra. Vi fortsatte sedan (i spöregn, kyla, hagel och vind) till en administrationsbyggnad. Där fick vi se hur de desinfekterade kläderna och massa bilder på fångar som dött. På tillbakavägen fick vi se ruinerna av ett krematorium, enorma latriner och höra en berättelse om ett barn som skildes från sina föräldrar. Kvällen avslutades sedan med en bilduppgift där vi skulle förmedla "livet som aldrig fanns".Av: Emma, Cornelia, Alexander, Emil, Ella och Alva.