Black Friday eller Buy Nothing Day?

Bild från Unsplash Idag, fredag den 23/11, är det både Black Friday och Buy Nothing Day. Två dagar som är varandras totala motsatser. Black Friday startade ursprungligen i USA och är deras största shopping- och readag. Denna tradition har spritt sig till resten av världen och i Sverige fick dagen fäste år 2013 och detta år ökade försäljningen med 100% i jämförelse med en vanlig fredag. Utöver denna dag har också Cyber Monday (rea över internet) den 26/11 fått en stor genomslagskraft. Även Buy Nothing Day (En Köpfri Dag) infaller idag i Europa. Genom att inte handla på 24 timmar deltar man som en protest mot konsumtionssamhället. Konsumism är ett ord som beskriver västvärldens inställning till konsumtion och att det skulle göra människan lyckligare. Visste du om att vad vi konsumenter väljer att köpa påverkar oss själva, andra människor, djur, natur och hela ekosystemet? Vad vi konsumerar avgör också framtidsmöjligheterna för våra barn och barnbarn. FN definierar hållbar konsumtion som: ”Att kunna köpa det vi behöver för att kunna tillgodose våra behov, utan att äventyra framtida generationers möjligheter att kunna tillgodose sina.” FN rapporterar också att konsumtionen i många EU-länder har utmattats, men att den har ökat i Sverige. Detta är en fråga som så väl politiker, företag och konsumenter måste ta ansvar för. Vi kan se att detta är något som engagerar konsumenter då grupper som t.ex. "Black Friday - Jag köper det inte!" florerar i sociala medier. Denna grupp och koncept är skapat av Naturskyddsföreningen som vill utmana konceptet. Vi på PURE ACT hoppar på det tåget och tänker inte shoppa något idag!