Nice & Monaco

Bilder ifrån Nice Bilder ifrån Monaco Att åka emellan Barcelona och Nice blev mer komplicerat än tänkt. Jag hade sett att det gick relativt bra tåg däremellan, men det var innan jag hade bestämt mig för vilken tid jag skulle åka. Det hela slutade med att jag fick övernatta i Marseille (återigen hos en gullig coachsurfer) och det gjorde absolut ingenting. Jag åkte till Nice på förmiddagen och anlände strax före 14 efter att ha blivit försenad pga tekniska problem samt stått i kö för bokning av platsbiljett till nästa resa. Hursom! I en park i centrala Nice mötte jag upp Ida som precis kommit med planet ifrån Sverige, tänka sig så trevligt! Jag och Ida har haft ett par riktigt mysiga dagar tillsammans på rivieran (haha, åh vad jag älskar att säga det - rivieraaaaan). Vi hyrde en liten lägenhet som låg centralt och bra, tog dagarna som de kom och bara njöt av lite semester. En dag hälsade vi på vår kompis Axel i Monaco. Han går i skola där numera och eftersom det bara var 20 minuter dit med tåg så var det liksom inget snack om saken. Ännu ett land på listan! Vi fikade och åt lunch tillsammans med Axel, han tog även med oss upp till en fin utkiksplats innan han var tvungen att rusa iväg på lektion. Efter att ha sagt hejdå promenerade jag och Ida ner till en strand och tog vara på de sista soltimmarna innan vi tog tåget tillbaka till Nice. Den kvällen gick vi ut för att testa nattlivet och herregud vilken kväll. Vi hamnade på nån liten avlägsen gata hos en bartender vid namn Elisabeth, världens sötaste dam som älskade allt som hade med Sverige att göra då hon av någon anledning hade bott där i några månader för många år sedan. Vi fick äran att styra musiken och blev dessutom bjudna på drinkar. Vi träffade även ett gäng finnar och två japaner som förgyllde vår kväll. Inte nog med en trevlig barrunda, vi fick dessutom skjuts av ägarna hem när de stängde baren. DET kallar jag service! Dagen efter hade vi lite ont i håret, som anat. Vad passade då bättre än en dag på stranden? Sagt och gjort. Där låg vi HELA dagen. Men vi ville inte ligga på den ”vanliga” stranden inne i stan så vi googlade upp en liten och avlägsen en bit bort. Det blev återigen en liten tågresa men oj så värt det! På plats åt vi även lite lunch och njöt av den fina utsikten. Vattnet var kristallklart och det var så skönt att det inte var några vågor som det hade varit på de andra ställena. Sista kvällen såg vi solnedgången ifrån strandpromenaden, livestreamade vår snigel - och groddebut för att sedan käka pasta och somna i tid. Sniglar och grodlår är inget jag rekommenderar, bara så att ni vet. Tacktacktack för fina dagar Idaho!!