Zermatt

Jag tog mig till Schweiz hörni! Något som inte blev så självklart men som för mig nästan låg högst upp på önskelistan. Tanken var egentligen att åka till huvudstaden Bern, men återigen körde det ihop sig lite med tågen. Jag strök Bern ifrån rutten, men oj vad jag ville upp i bergen och kolla läget. Efter lite googlande hittade jag staden Zermatt som i princip ligger alldeles på gränsen mellan Schweiz och Italien, alltså en mycket kortare tågsträcka. Zermatt fick det bli och jag är så otroligt glad för det. Nog var det lite pyssel att ta sig dit, jag fick nämligen åka 5 olika tåg. Men vet ni vad? Det var värt det. Att åka tåg hela dagen kändes som rena lyxen eftersom utsikten ifrån fönstret var något av det häftigaste jag någonsin upplevt. Det var precis som i safaribussen, jag vägrade att stänga fönstret. Jag bara satt där med musiken i öronen samtidigt som jag hade mina korsade armar på fönsterkanten. Tåget gick så sakta och det hann susa miljontals tankar i mitt huvud. Där åkte jag mitt uppe i bergen. Långt där nere rann bäcken av kristallklart vatten och överallt forsade små vattenfall. Allt var så tyst och luften kändes så ren. Bergen blev högre och högre, vilken jäkla natur! Jag trodde inte att jag var en människa som blev så imponerad av sånt, men vad fel man kan ha. Jag ville inte gå av, jag hade kunnat sitta där fastklistrad mot fönsterrutan i evigheter. Väl framme i Zermatt var det mörkt och kallt, lite skillnad ifrån den franska kusten. I Schweiz ingår varken surf eller samtal så jag satte blixsnabbt på google maps på mitt 3G och satte sedan på föygplansläge. Jag började gå med all min packning och insåg ganska snabbt att mitt hostel låg uppe på en höjd. Jag förstår inte hur jag lyckas, nästan alla boenden jag har bokat den här resan har legat uppe på en höjd. Det är ju sådär lagom kul när man kommer med sin 12kg-ryggsäck. Men, jag krigade mig upp och checkade in andfådd som aldrig förr. En annan sak jag hade missat var att landet inte använder sig utav euros, så jag hade inte några schweiziska mynt till mitt värdeskåp. Rätt som det var tittade en tjej fram över axeln på mig och gav mig en tvåkrona. Så himla gullig! Hon bjöd även in mig till lite vinhäng i lobbyn med hennes brorsa efter att jag hade installerat mig på rummet. Självklart tackade jag ja till inviten och det är jag väldigt glad för. Gracie och Sam var två amerikaner ifrån Tennessee som var och vandrade i alperna, så himla häftigt. De visade mig en massa bilder ifrån deras turer och det såg helt fantastiskt ut. Vi hade så mycket att prata om, särskilt kul var det ju när de var ifrån södern med tanke på att jag spenderade ett år i Georgia. Vi satt upp till 02 och bestämde att vi skulle äta frukost tillsammans dagen därpå innan de skulle checka ut och åka vidare till nästa ställe.  Jag spenderade min enda dag i Zermatt alldeles ensam, men det var så skönt. Efter frukost checkade mina manliga rumskompisar ut och jag blev ensam i rummet, så jag bäddade faktiskt ner mig och sov en stund till med fönstret öppet. Bara för att jag kunde och bara för att ingen kunde störa. Jag visste att det inte fanns så mycket att göra i byn, men det gjorde liksom ingenting. Jag ville bara se, och det fick jag verkligen göra. Det som Zermatt kanske är mest känt för är Toblerone, berget som finns på chokladens förpackning finns nämligen i just Zermatt. Detta berget syntes ju då såklart vartifrån man än gick, jag hade det till och med framför ögonen när jag åt frukost. Natur gör sig ju aldrig bra på bild, berget var mycket närmre än vad det ser ut som på bilderna. Jag gick runt och fotade, åt på Mc Donald’s som var det billigaste (150kr!!) alternativet och stötte på ytterligare en amerikan som jag stod och snackade med på en bro. Så trevligt. Mitt igenom hela byn rann även den där bäcken som jag hade sett ifrån tåget. Vattnet var verkligen klart, jag ville nästan fylla flaskan och dricka det för att känna mig som en äkta äventyrare haha, men det gjorde jag inte. Jag såg förövrigt inte en enda bil någonstans, enbart små kantiga minibussar som användes som taxi. Hur gulligt? Mot eftermiddagen började mensvärken och tröttheten komma krypandes, så jag gick faktiskt och la mig på rummet relativt tidigt för att vila. Det var länge sedan jag gjorde det. Jag var fortfarande ensam i mitt rum och låg där under duntäcket och kollade på youtube, det behövdes. Schweiz är nog än så länge det bästa på resan och jag är så glad över att jag faktiskt tog mig dit. Det var verkligen inte den mest intressanta staden eller ett ställe där det fanns massor att göra, men det var också det som var charmen tyckte jag. I det enkla bor det vackra, som man så klyschigt brukar säga!