Tävlingar på sociala medier - vad säger Lotteriinspektionen?

Det är väldigt vanligt att företag anordnar tävlingar av olika slag på sociala medier. Ofta handlar om att dela ett inlägg, svara på några korta frågor eller att skriva den bästa motiveringen. Det är ett trevligt inslag och brukar uppskattas av besökarna. Det är också vanligt att företag går ut till bloggare och ber dem hålla i tävlingen. Företaget står för priset, men bloggaren håller i tävlingen. Men vad är det som gäller egentligen? Får man starta tävlingar hur som helst? Som bloggare kan det vara bra att hålla koll på regelverket. Det absolut viktigaste att veta är att det inte är tillåtet att anordna lotterier utan tillstånd. I Sverige är det bara föreningar som kan få ett sådant tillstånd – alltså kan varken företag eller privatpersoner anordna lotterier. Hur vet man om en tävling räkna som ett lotteri då? Jo, ett lotteri avgörs enbart av slumpen. En tävling på till exempel Facebook, där besökarna uppmanas gilla en viss sida för att vara med och tävla om ett fint pris, är ett exempel. Där finns det ingen som helst prestation, utan vinnaren kommer bara dras slumpmässigt bland de som gillat sidan. Om tävlingen innehåller någon typ av prestation räknas den däremot inte som lotteri. Därför är det en god idé att be tävlingsdeltagarna att svara på ett gäng frågor eller motivera varför de ska vinna. Då finns det inslag av prestation, och tävlingen är således inte ett lotteri. Lotteriinspektionen är den svenska myndighet som har hand om denna typen av frågor. De är tydliga med att lotterier på sociala medier bryter mot lotterilagen. Däremot har de väldigt begränsad makt att faktiskt göra någonting åt problemet. En Facebook-sida som anordnar ett lotteri kan inte stängas av av Lotteriinspektionen, och de kommer med all sannolikhet inte pröva fallet rättsligt heller. Men om du driver ett seriöst företag, eller en blogg med ambitioner, så bör du givetvis följa reglerna. Tänk på det!