Mitt förlossningsbrev

  Förlossningsbrevet. Efter att ha googlat, kollat förlossningsbrevs mallar och  läst en hel del bloggar är jag nu klar med mitt förlossnings brev, finally. Det tog sin lilla tid, suddade ut och skrev om ett antal gånger men jag blev jätte nöjd med slut resultatet. Jag hoppas inte att mina önskningar ses som krav bara för så vill jag verkligen inte att det ska uppfattas, jag menar barnmorskorna gör ju antagligen så gott dom kan. Men nu har både personalen och Robin som en ''färdriktning'' inför/under förlossningen iallafall eftersom att jag kanske inte kommer vara kontaktbar hela tiden. Jag känner mig trygg och lite lättad över att ha gjort detta brev.   Förlossningsbrev Mitt namn är Léah ......................  (941201-.........) Min sambo/bebisens pappa som är med heter Robin.Detta är vårt första barn - en flicka - med BF 23/1 - 2014.   Bra att veta: - Jag gjorde en abort här i falun när jag var 16 år och blev inte speciellt bra bemött av personalen då, eftersom att jag är känslig som person tog detta rätt hårt på mig och jag hoppas kunna bli positivt bemött av personalen vid denna vistelse.   - Det är viktigt för mig att Robin känner sig delaktig i förlossningen så att han kan hjälpa/stötta mig på bästa sätt, fråga gärna hur han mår/känner när ni har tid. Om bebisen av någon anledning måste tas ifrån mig efter förlossningen vill jag att Robin får följa med henne.   - Ser gärna att vi har någon personal hos oss så mycket som möjligt som hjälper och stöttar, samt förklarar och berättar vad som händer steg för steg.   - Jag tycker att stick/sprutor är väldigt obehagligt och vill därför ha bedövning innan sådant. Är väldigt rädd att jag inte ska "hinna" få det, så önskar att jag erbjuds detta i tid.   - Jag är rädd för att spricka mycket/bli ”förstörd” i underlivet, och att jag ska ha mycket ont efteråt, därav vill jag ha tydliga instruktioner hur/när jag ska krysta eller hålla emot, för att minimera risken för detta.   Smärtlindring:- Jag tar det som det kommer och när/om det behövs.- Jag är för att testa lustgasen och även epiduralen.- Jag vill inte testa sterila kvaddlar eller akupunktur.   Efter förlossningen:- Vi önskar ej se moderkakan!- Robin vill gärna klippa navelsträngen.- Jag önskar hjälp att komma igång med amningen.   (''Snodde'' dock förlossningsmallen och en del av texten utav: http://www.bullermamman.blogspot.se/ eftersom att jag tycker hennes förlossningsbrev var toppen bra! Hoppas inte att hon tar illa upp bara.)