Chiafrön

  Chiafrön är små superfrön med ursprung i Mexiko och brukades redan under azterkernas tid. Fröet, som är litet och gråbrunt, innehåller mer omega 3 än det finns i lax, mer kalcium än mjölk och dessutom mer järn än i spenat. Det innehåller dessutom alla essentiella aminosyror (protein), mineraler och massa antioxidanter.    Fröet kan binda upp till 12 gånger så mycket vätska som sin egen vikt och är därför en perfekt bas i t.ex. nyttiga puddingar och gröt. 2-3 msk frön tillsammans med 1 dl saft, juice eller kräm eller annan vätska (typ vatten eller mjölk) "sväller" upp och blir en luftig, krämig pudding/grötliknande kräm som passar perfekt som frukost eller mellanmål, tillsammans med färska bär, nötter eller bara som den är - bara fantasin sätter gränser! Chiafrön passar därför bra i dieter, eftersom man håller sig längre mätt och för att man får i sig mycket vätska.      Fröna har även visats lindra mag- och tarmbesvär, sänka kolesterolvärdet och därmed minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, samt hämma inflammationer. Det är ett riktigt superfrö vi pratar om!    Chiafrön finns att köpa i nästan alla hälsobutiker, både online och på stan, och är väl inte direkt superbilliga (inte med min erfarenhet i alla fall) men är så otroligt smidiga att laga mat med och dessutom så himla nyttiga så om det kostar lite mer så får det väl göra det i så fall, enligt mig.   Jag själv har det senaste provat på att göra en supersmarrig chiagröt med ett superenkelt och bra recept jag hittat. Tänkte visa det, så håll utkik!   [Inga av bilderna är mina egna, alla är tagna härifrån]