\"Jag äter bara mat som jag uttala namnet på\"

... Är någonting jag hör och vet att vissa har som "regel" när det kommer till mat. Det är lätt att fastna i kemikalieträsket och man blir rädd för allt med konstiga namn; olika syror och färgämnen och E-ämnen och så vidare. Men det som jag vill är att visa att allt med "farliga" namn är inte farligt.    På bilden ser ni helt naturliga varor. Ett ägg, en banan och blåbär. Allt är ekologiskt och GMO-fritt, och inga av ingredienserna är bekämpningsmedel eller konstgödsel, utan det är bara helt naturliga ingredienser av vad maten BESTÅR av. En banan är ju en banan liksom, men en banan är ju uppbyggd av massa olika komponenter som ni ser.   Den här bilden är sammanställd av en kemilärare som ville visa poängen i att rata olika maträtter och produkter bara för att man blir rädd av namnen på de olika ingredienserna.      Jag har tidigare varit livrädd för olika "kemikalier" och komplicerade namn, men det som är så fint är att man lär sig nya saker hela tiden. Jag är fortfarande mycket aktsam och har kvar min regel om att produkter med lite ingredienser går före en produkt som har en lååång innehållslista, men man måste ändå kunna se utanför boxen och förstå att allt runtomkring oss är uppbyggd av kemi och olika molekyler, och ämnen som man skapar i labb återskapas ofta för att efterlikna de som redan finns i naturen. Dock skapas ju också nya ämnen i labb som är onaturliga och kanske inte det absolut bästa för oss men det får man ju se från situation till situation.   Ämnen som finns i apelsiner, t.ex. Limonene är ju ett naturligt ämne. Skillnaden är väl mer att om du smetar apelsin på kroppen kanske huden blir lite irriterad, och det är ju samma sak som att vissa är allergiska mot röda frukter och apelsiner, de tål inte ämnena i frukten. Därför kanske vissa har en överkänslighet mot Limonene, plus att dessutom kanske en produkt innehåller onaturligt mycket av ämnet och det irriterar därför mer.  Därför kan man ju också ställa sig frågan "vad är naturligt?" eftersom just många företag gör så mycket reklam för att vara just naturliga men vad innebär det egentligen? Om allt innehåller "kemikalier", vad är då skillnaden mellan naturligt och icke-naturligt? Och vad är egentligen definitionen av en kemikalie? Det är extremt luddigt, men så jag har förstått det är en kemikalie i princip något som INTE är avsett för att ätas, kort och gott. Alltså om man använder ättiksyra i labbet är det en kemikalie för i det syftet ska det inte ätas, men hemma i köket använder man ättiksyra i glasyren för sina pepparkakor och då är det inte en kemikalie. Ja, ni hör ju! Det är lite rörigt. Man får helt enkelt bestämma sig själv för var man vill dra gränsen.   Jag hoppas detta var lite ögonöppnande, och detta är absolut inte en grön lampa att "KÖR PÅ OCH STRUNTA I INNEHÅLLSFÖRTECKNINGEN!", bara en liten parantes för att visa att allt inte är farligt. Jag kollar ofta upp olika ingredienser i saker, mest för att det är mitt intresse att lära mig nya ämnen och deras egenskaper men också för att se vilka som kan verka "farliga" och inte.    Här är den riktiga länken ifall man vill läsa mer om kemiläraren och hans bilder på naturliga råvaror!