Varför ekologiskt mjöl?

  Dessa bilder tog jag på mitt lilla ICA här om dagen, och vad glad jag blir när jag ser att ekologiskt vetemjöl är billigare än vanligt mjöl! Dock jämför jag med Kungsörnens special vilket är ett "extra fint" mjöl, men ändå.   Varför ska man välja ekologiskt mjöl? Om ni tittar längre ner kan ni se att jag nämnde detta under rubriken "ekologiskt VS. icke-ekologiskt". Det är nämligen så att när man odlar icke-ekologiska sädesslag, som t.ex. vete så används ofta konstgödsel. Konstgödsel är som det låter på namnet: konstgjort, och innehåller ofta fosfater vilket är en biprodukt när man utvinner järnmalm. Sveriges fosfat är väldigt dyrt, så därför satsar stora företag på billigare utvinningar, till exempel i Marocko. Problemet med Marocko är att deras berg innehåller tungmetallen kadmium. Alltså finns det kadmium i deras fosfater, som sedan fraktas hit till Sverige som vi sedan använder vid odling.    Kadmiumet tas lätt upp av växten, och lagras sedan i vetet. När man gör mjöl av vetet finns kadmiumet kvar, och slutprodukten blir att det är kadmium i dina kanelbullar. Kadmium kan skada njurar och lever, och därmed skada celler som bildar viktiga hormoner. Kroppen har väldigt svårt för att göra sig av med kadmium, så därför lagras alltså denna tungmetall i våra organ, fettvävnader och blod.    I tester har det faktiskt visat sig att just Kungsörnens mjöl innehåller högst antal kadmium, så därför ska man alltid välja ekologiskt mjöl, och även ekologiskt i den utsräckning det är möjligt! e c o t h i n k i n g