Way Cup

Förra veckan var jag och fikade på Way Cup på Järntorget här i Göteborg.      (Detta inlägget skulle jag egentligen ha postat i somras då jag var där, och trodde jag gjort det men hittade det som ett utkast nu!)Åh, vad jag blev positivt överraskad av det här mysiga caféet på Järntorget, Way Cup! Det är ett café som satsar på ekologiska och naturliga varor och inredning och som ni ser är många av möblerna återanvända och second hand. Jag var där med min farmor, mamma och syster och vi hade det jättemysigt och åt färsk ärtsoppa och hembakta snickerskakor till efterrätt med ingefärste. Allt som serverades var inte ekologiskt, men grundidén var ändå ett hållbart café, vilket man såg på att mycket serverades i papper och glas som sedan kan återanvändas. Dock gillar jag därför inte att alla deras smoothies köptes i plastmuggar med plastsugrör, men det är ju egentligen to-go grejer så jag antar att det är svårt att komma undan, men man skulle kanske kunnat ha gjort det i papper? Åtminstone sugrören, eller alternativt skippat sugrören helt.    Jag skulle nog snarare vilja kalla detta ett "hälso-café" än ett ekologiskt café, eftersom det kändes som att det var mer inriktat på att allt skulle vara nyttigt, men inte så mycket på att det skulle vara strikt ekologiskt. Om inte annat var dom inte superduktiga på att skylta med det i alla fall. Som sagt; jag var där i somras, så mycket kanske har ändrats nu! Allt som allt var det ett mysigt café med en fin tanke bakom. Mycket var genomtänkt ur ett hållbart perspektiv, t.ex. inredningen och mattillbehören, och mycket mat var faktiskt ekologiskt, men det kändes som sagt mer som ett hälsocafé än just ett ekologiskt café.