Bett

Jag har tänkt mycket på det att det är sällan folk utgår från så snälla bett som möjligt. Ofta glömmer man att man bara hyvlar undan problemen genom att sätta på ett skarpare bett än att rida sig igenom svårigheterna.   När jag rider mina hästar har jag i princip 3 st. bett som jag varierar kring.   Ett helt vanligt tredelat bett som alltid fungerar att rida på. Aero som är av den känsligare typen av vad man stoppar i munnen kan ibland ha lite problem att hitta en stadig form på bettet men det blir bättre under ridpassets gång. Man får helt enkelt lära dom acceptera bettet genom att rida med så små och snälla hjälper som möjligt för att hästen skall få en sådan bra upplevelse av bettet som möjligt. För det är väl precis vad det går ut på, att rida med så små och fina hjälper som går? Detta bettet rider jag mer eller mindre alltid Kummin på. Jag tycker att det är ett bra kompliment till det "normala" tredelade bettet och gummidelen gör att det ligger lite snällare och inte inverkar lika skarpt. Har ridit Kummin på rätt många olika bett men detta är vad jag upplever fungerar bäst! Har även provat det några gånger på Aero men det uppskattades inte alls, han tyckte konstigt nog att det blev alldeles för skarp - som sagt är han rätt lustig! Detta silikonbettet kan vara hjälten, räddaren i nöden i många fall. Jag älskar detta bett! Alla hästar som jag har haft har jag mer eller mindre ridit dem med detta och det finns ingen som inte tycker om det. Det bästa med mundelen är att den ligger stilla i hästens mun och att hästarna skapar viljan av att vilja ta stöd på bettet. Detta är ett fantastiskt bett för såväl unghästar som mer rutinerade hästar då oavsett vilken nivå hästen är på så går det att rida hästen till ett trevligt stöd på bettet. Jag absolut älskar detta bett! "Den uppdaterade versionen av Novabettet" Detta är Aeros hopp & tävlingsbett. Helt outstanding bett som heter Poponicci bis modell "harmony". Detta bett kan jag varmt rekomedera om man har en känslig häst som ändå kan bli lite stark. Var brukar variera genom att rida Aero i den första ringen varvat med att ibland rida i den understa. Det blir då skarpare och du känner skillnad! Förut så red jag även på två tyglar men det behövs absolut inte längre. Jag rider för de mesta i den "snällaste" ringen och flyttar bara ner om jag känner att han är lite skarpade för dagen. Ett helt klart outstanding bett som jag varmt kan rekomendera till de allra flesta. Poponiccibits gör även andra modeller av samma material och hade man haft råd hade man kanske bara köpt deras bett. Tyvärr är detta kanske i det dyraste laget och ligger på nypris 2500:- ________________________________________________ Som ni ser så går aldrig mina hästar på några särskilt starka bett utan jag föredrar alltid att rida på ett så harmoniskt och snällt bett som det så långt som möjligt går att rida på. Dessa betten är vad jag använder mig av i min vardag och blandar på hästarna. Jag brukar känna mig fram hur hästen känns och ev dagen efter prova något annat bett om det varit så att man upplevt ett kortsiktigt problem som man eventuellt kunnat lösa med hjälp av ett bettbyte. Men man skall aldrig glömma att uppstår det ett problem vid ridning är det i många fall inte bettet som räddar situationen utan man skall nog kolla både en och två gången bakom axeln för andra anledningar till varför hästen protesterar.