meningsbyggnad-är-för-pretton-säger-de

    Jag brukade under lång tid likna liv och stresstålighet med att man springer. Är man tränad så är det eventuellt lite lättare, har man bra skor gör det mindre ont i knäna och med bra underlag kan man ta stadiga steg. När man snubblar så tappar man kanske balansen lite och tar kortare steg, och så kan man ju självklart springa in en vägg.      Jag lever fortfarande i någon form av halvt-arbetslös-gisslan-situation. Visserligen skrev jag ut mig från Arbetsförmedlingen när de ville lägga 5 dagars aktiviteter i veckan i anslutning till mina tre nätter jobb under helgen (något om att de inte kunde tillgodoräkna helgarbete...) vilket hände ungefär samtidigt som jag började snubbla i min så kallade livs-sprint, men jag är timanställd på en handfull ställen. Därav varvas det med blandade känslor sjudagars arbetsveckor med helt arbetslösa perioder och på den arbetsplats där jag får flest timmar har jag varit sen i mars månad och har lärt mig och lärt om kanske främst två saker:- Det är brutalt förnedrande när kunder tilltalar mig med "lilla gumman", "snuttan", "lilla tösen", "raring", "lilla damen", "sexy lady" och alla andra nedsättande, negativt betonade, neddömande ord som refererar till vad de anser är min könsidentitet (och hur den påverkar mitt arbete). Jag kallar dem varken för "lilla gubbjävel" eller "tant-arsle" och kan känna att det hade varit fint med samma artighet tillbaka.- Hur fantastiska ens arbetskamrater än är så har de olika rutiner och instruerar en till olika rutiner. Jag trodde mig vara en mästare på att hantera den typen av krockar efter London (där mina två skolor hade samma program men helt olika arbetssätt) men efter ett par tuffa nätter och mornar så visar det sig att nej, jag var inte så förberedd som jag trodde.      Vad gäller läsning så har det främst använts som sömnterapi. Klassisk meditation är svårt (några minns kanske meditationslektionen där min näsa började rinna likt Niagarafallen) men kan jag bara lyckas koncentrera mig på en sak tillräckligt länge vid en bra tid på dygnet så kan jag somna.Jag har alltså arbetat med en sciencefiction-roman i ett par månader nu, ett par sidor per kväll. Mer om detta när den är genomläst.