Analys av Mannen i den Vita hatten (16 år senare)

Året var 1990 då Sveriges mest framgångsrika rockband bildades. Joakim Berg på sång, Martin Sköld på bas, Markus Mustonen på trummor, Sami Sirviö på gitarr och Thomas Bergqvist på synth bildar tillsammans bandet Kent.  De har tillsammans släppt 12 skivor och anses vara ett rockpoetiskt band. Totalt har de fått 43 olika musikpriser och 16 grammisar. År 2003 fick även Joakim Berg musikförläggarnas pris för årets kompositör/textförfattare. Mannen i den vita hatten (16 år senare) är skriven av Joakim Berg och finns på skivan Du & jag döden som är det sjätte studioalbumet och släpptes år 2005.  Musik och rytmMannen i den vita hatten börjar med ett väldigt långt intro på hela 57 takter. Det börjar med bara gitarrspel och inför de sista takterna ökar dynamiken med hjälp av att de lägger till fler instrument som bas, elgitarr, trummor och melodin blir även tydligare. Detta långa intro bygger upp höga förväntningar för låten.     När första versen börjar, hörs enbart gitarr och sång. På så sätt blir introt och versen olika varandra. Inför refrängen vräker de på trummorna och bygger upp dynamiken ytterligare en gång och melodin blir tydlig igen. Refrängen förlängs med hjälp av ett mellanspel utan sång.     Inför vers två tar de bort instrument såsom trummor och elgitarr och lägger till ett piano med mycket diskant. Gitarren som var med i vers ett är med i vers två igen men det är inte den som dominerar utan det är pianot. Inför refrängen lägger de till trummorna igen och dynamiken växer ännu en gång. Det finns även stämmor i denna refräng och detta bidrar till ännu mer dynamik. Inför sticket ändras melodin men dynamiken är fortfarande på klimax.     Instrumenten som dominerar är ofta diskanta. Inför de sista ”vi ska alla en gång dö” ringer instrumenten ut och det är bara den akustiska gitarren kvar. Mannen i den vita hattens taktart är 4/4 och går i dur och innehåller ganska simpla ackord. Detta är väldigt vanligt för poplåtar. Rent teorietsikt är låtens ackord och taktart väldigt vanliga för en poplåt men det som gör den speciell är just dynamiken, den lite vemodiga melodin som ändå går i dur och förhöjningen av diskantregistret i instrumenten.  Dynamik kan nog vara det enklaste sättet att påverka en låt rent känslomässigt. Därför får man extremt mycket känslor när man lyssnar på låten. De har jobbat med dynamiken, genom att ta bort och lägga till instrument och genom att spela starkare och svagare.StilfigurerI denna låt finns det otroligt mycket bildspråk men även andra stilfigurer. Man kan börja med att tolka namnet på låten, mannen i den vita hatten. Den vita hatten är en metafor. Men hur ska man veta vilken vit hatt Joakim egentligen menar? Det skulle kunna vara en kockmössa, en helt vanlig keps eller studentmössan. För att veta vilken hatt det handlar om behöver man veta hur resten av texten lyder.     Mannen i den vita hatten(16 år senare)Vers 1En bänkrad i en rastlös sen aprilJag tittar över axeln och ser dig blinka tillJag kan få dig när du villEn vind blåser skräp längs korridoren en sista gångOch du & jag håller andan och håller händer i språngetDet är inte så långt hem  Analys:  Hela versen handlar om att det är nära skolavslutning och nu gäller det att samla kraft och tillsammans våga ta första steget i vuxenvärlden.  Strof 3: tolkar jag som att det sker på tjejens villkor.  Strof 6: är svårtolkad men jag tror att de handlar om att personerna har säkra föreställningar om livet efter studenten.  Refräng  Än finns det tusentals tårar kvarDe var dina att ge vemsomhelstÄntligenDe är de dyrbaraste smycken du harSå be aldrig om ursäkt igenÄntligen passerar vi deras gränser     Analys:   Hela refrängen kan tolkas som att det finns upplevelser som ska upplevas som är värdefulla och inte ska gås miste om. Men den handlar även om att gå in i vuxenvärlden.   Vers 2  Minns du vår blodsed, våran lagVårt dumma korståg mot en lika korkad stadJag minns allt, som naglarna mot glasMen du bara skrattar åt mig, förminskar allt till ett skämtMen jag ser på din ängsliga hållning, din jagande blick att de kännsAtt det är långt hem  Analys:  Det blir inte alltid som man tänkt sig och de här två personerna möts igen och ser tillbaka på sitt förflutna. Hans minnen är realistiska och nyanserade medan hon förtränger det förflutna och bagatelliserar händelserna. Men han ser igenom hennes självlögner.  Strof3: ”som naglarna mot glas” liknelse för en hemsk tid.  Strof 6: Metaforen ”Att det är långt hem” kan tolkas som att de bär fortfarande med sig den jobbiga ungdomstiden som de inte kan släppa taget om.       Refräng  Och snart finns det inga tårar kvarDe var våra att ge vemsomhelstÄntligenDe är de dyrbaraste smycken vi harSå be aldrig om ursäkt igenÄntligen sätter du själv dina gränser     Analys:   Nu är man fri från skolan och man kan välja själv vad man ska göra och ingen bestämmer över en längre.   Stick  Den där pojken jag aldrig kändeSom gick på gator jag aldrig sågOch tänkte tankar jag aldrig tänkteUnder ett tunt och flygigt hår  Och alla känslor slog och sprängdeHela vardagen full med hålI en tid då inget händeI en stad som alltid sov  Men älskling vi var alla en gång småJa, vi var alla en gång småJa, vi var alla en gång små  Jag kastar stenar i mitt glashusJag kastar pil i min kuvösOch så odlar jag min rädslaJa, jag sår ständigt nya frön  Och i mitt växthus är jag säkerDär växer avund klar och grönJag är livrädd för att levaOch jag är dödsrädd för att dö  Men älskling vi ska alla en gång döJa, vi ska alla en gång döJa, vi ska alla en gång dö  Vi ska alla en gång döVi ska alla en gång döVi ska alla en gång dö  Analys:  I sticket tittar Jocke Berg tillbaks på sitt liv då han var ungdom. Mycket i sticken handlar om en typisk pubertet och ungdomstid som alla går igenom med formuleringar som: ”med tunt och flygigt hår”, ”och alla känslor slog och sprängde”, ”men älskling vi var alla en gång små”. Personerna är även rädda för förändring och bli utelämnad till en okänd värld och då blir man rädd och tar skydd genom reträtt.     Strof 3: ”och tänkte tankar jag aldrig tänkte” är en paradox som är svårtolkad.  Strof 12: ”jag kastar stenar i mitt glashus” är en metafor som kommer från ordspråket ”Inte kasta sten i glashus”, som betyder att man inte ska klandra andra för sina egna brister vilken är vanligt under tonåren.  Strof 13: ”jag kastar pil i min kuvös” är en metafor för att han förstör sin egna trygga värld.  Strof 14: ”odla min rädsla” besjälning för en känsla.  Strof 15: ”ja, jag sår ständigt nya frön” sprider rädslan.  Strof 16: ”mitt växthus är jag säker” metafor för hans säkra begränsade värld.  Strof 17: ”avund växer klar och grön” besjälning och vidare beskrivning av en ungdoms begränsade livssyn och brist på långsiktigt perspektiv.  Strof 18 och 19: stilfulla alliterationer som även är hyperboler.   KontextualiseringDu jag & döden släpptes år 2005 det är alltså 16 år senare efter att Joakim Berg tog studenten.  Därför kan vi tolka att den vita hatten som Berg refererar till i Mannen i den vita hatten (16 år senare) är studentmössan. Att se tillbaka på sitt liv är ett tema som löper genom hela skivan Du & jag döden. Joakim Berg är även uppvuxen i Eskilstuna. En liten småstad där det var svårt att sticka ut under 80- talet man kan även tänka att det inte hände speciellt mycket.   Resultat av analysenLåten skildrar en inre konflikt som jag tolkar det, men det kan även ske en yttre konflikt, det beror på hur man tolkar den. Men jag tolkar den som en inre konflikt som beror på att man ska ta första stegen ut i vuxenlivet och komma att acceptera sin barndom och det som har hänt. Detta är något som alla ungdomar går igenom. Precis innan studenten har man målat upp en bild om hur framtiden ska bli. Men det blir inte alltid som man har tänkt sig. Saker och ting förändras. Så förändring är också ett stort tema i denna låt. Vissa delar i låten antyder på ungdomars tendens att vilja revoltera. Det kan vara ett sätt för ungdomar att hitta sig själva. En typisk ungdomstid, det är snart dags att bryta sig fri. Man är egentligen rädd men visar det inte för någon och det är därför de gör revolt. Det handlar om att växa upp och våga stå för sina egna beslut.  Berg använder sig mest utav stilfigurerna som har med bildspråk att göra. Berg klassas som poet och hans texter skulle lätt klara sig utan musiken. Med hjälp av alla dessa bildspråk som han målar upp för oss får vi en bild och en känsla även utan musiken. Musikaliskt har Kent valt att spela dynamiskt i Mannen i den vita hatten(16 år senare) för att skapa en stämning och en känsla. Dynamiken bidrar med att förväntningar för låten byggs upp och när musiken har nått sin klimax ryser det i kroppen. Joakim Berg är mästare på att komma med nya bildspråk och därför blir hans texter väldigt intressanta att läsa, lyssna på och analysera. Utifrån att jag vet att denna låt handlar om när Joakim Berg tar studenten har jag kunnat göra min egen tolkning utav låten som handlar om att växa upp. Tillsammans har musiken och texten skapat en fantastisk låt som förmedlar ett starkt budskap.