Analysmodell

Det finns ingen färdig mall för hur man tolkar lyrik eller musik. Jag har utifrån Lars Elleströms Lyrikanalys: En introduktion (1999), Ulf Jansson och Martin Levanders Handbok i svenska språket (2010) samt BRUS Handboken (2007) av Annika Bayard och Karin Sjöbeck hämtat inspiration och gjort min egen analysmodell. Min modell är baserad på fyra olika rubriker som analyserar låten på olika plan. Efter att jag ha tolkat texterna utifrån dessa olika plan gör jag en sammanfattande analys som kommer att kallas för resultat. Efter detta arbete är gjort kommer jag presentera mina egna dikter som jag skrivit under denna process och där jag medvetet arbetat med olika stilfigurer. Med hjälp av analysmodellen kan man få en större förståelse för låten. Kom ihåg att detta är min tolkning och den behöver inte vara rätt, du är fri att tolka precis som du vill.  Musik och RytmHär kommer jag skriva om hur de rent musikaliska delarna påverkar texten i låten. Detta är bara några få begrepp men det är de som är viktigast eftersom det är dessa jag kommer att ta upp. Dessa musikaliska bitar kan vara med och påverka stämningen i låten.  Dynamik: variation i hur starkt man spelar. Intro: det som inleder en låt.Vers: en berättande text som återkommer med en annan text.Refräng: låten når ofta sin klimax i refrängen. Denna del återkommer flera gånger med samma text och melodi. Den sista refrängen är oftast starkast. Stick: en del med ny text och melodi. Outro: är avslutningen på en låt.Diskant: är ljusa toner.Bas: är mörka toner.Melodi: är oftast det man sjunger i en låt men den kan även spelas.Komp: bakgrundsmusiken till melodin.Dur: en ackordklang som låter glatt.Moll: en ackordklang som låter dyster.Puls: detta är musikens hjärtslag. Det återkommer med jämna mellanrum och det är lika långt mellan varje slag.Tempo: är avståndet mellan pulsen, alltså hur snabbt låten går. Taktart: bestämmer hur många pulsslag som ryms i varje takt. Den vanligaste takt arten är 4/4, alltså fyra slag per takt.Rytm: en blandning mellan korta och långa toner.Genre: ett band placeras in i en genre beroende på vilken musikstil de spelar.Arrangemang: hur man har valt att komponera låten.StilfigurerHär kommer jag att analysera låttexten och de olika stilfigurerna i låten och till detta har jag använt mig av Ulf Jansson och Martin Levanders Handbok i svenska språket (2010). Även här finns det en del begrepp som kan vara viktiga att veta. Detta är verktyg för en poet för att man ska kunna måla upp en bild och känsla på olika sätt. För enkelhetens skull kommer jag att hänvisa till stroferna. Ibland kommer jag att citera för att förtydliga men överlag hänvisar jag till ex strof 3. Allegori: är en berättelse som berättar om något men egentligen så står det för något helt annat. T.ex. en låt kan handla om en man som är ute på havet men själva budskapet handlar egentligen om en man som försöker tämja en vild kvinna. Allitteration: ord som börjar med samma ljud. Anafor: när upprepning av samma ord eller fraser i början av meningar sker. Antiklimax: en stegring men så punkteras allt i slutet.Antites: olika motsatser. T.ex. stor-liten, kort-lång. Assonans: är när ett rim där ljuden inne i ordet rimmar med andra ord.Besjälning: är när växter, djur och föremål får mänskliga egenskaper.Hyperbol: är en medveten överdrift.Ironi: i det man säger finns det underförstått det motsatta.Klimax: är en gradvis stegring mot en höjdpunkt.Liknelse: är när man liknar något eller någon med något annat. T.ex. hon kom som ett yrväder.Litotes: är en medveten underdrift.Metafor: är ett bildspråk där bilder överförs från ett område till ett annat. Metonymi: innebär att man gör ett namnbyte och ersätter ett uttryck med något mer konkret som tar fasta på en särskild egenskap hos det man avser. Paradox: är en påhittad motsättning. ”De första skall bli de sista”.Personifikation: är när man ger något opersonligt, ett föremål eller något abstrakt begrepp mänskliga egenskaper.Sinnesanalogi: är en beskrivning av ett sinnesintryck genom ett uttryck som hör till ett annat sinnesområde.Strof: en grupp versrader.Symbol: är en sinnebild för något abstrakt begrepp.  KontextualiseringHär ska jag ta reda på författarens livssituation och biografi. Detta behövs för att man ska kunna sätta sig in i författarens situation för att sedan kunna analysera texten författaren har skrivit. Kontextualisering är ett begrepp man kan läsa om i Lyrikanalys av Elleström (2006).Resultat av analysHär kommer resultatet av analyserna samt en subjektiv sammanfattning. Det är läsarens/lyssnarens tolkning som gäller. Det finns inga rätt eller fel utan det här baseras helt och hållet på vad du får för uppfattning om vad låten handlar om.