180316

Idag (fredag) så tog vår klassresurs Lars klassen på morgonen, för att jag skulle på möte om en elev i klassen.Vi gjorde ett gemensam bilduppgift när vi hade trygghetsveckan i förskoleklasserna, åk 1, åk 2 och i åk 3 (se bild och text tidigare i bloggen). Vi målade händer som vi skrev på. Sedan klistrade vi händerna så att de bildade ett "Familjeträd" i korridoren utanför Terra. Det blev verkligen fint och har glatt oss länge. Tyvärr har en elev, i ilska, slitit ner flera händer och samtidigt förstört bakgrunden så vi vuxna bestämde oss för att ta ner Trädet.Vi har hittat en liknande uppgift som vi också tänker oss att vi ska åldersintegrera från förskoleklass till åk 3. Att måla en fjäder till en gemensam tupp. Måla med kritor, vattenfärg, tusch osv. Den uppgiften påbörjades med Lars idag. Eleverna använde en linjal för att alla fjädrar skulle bli ungefär lika långa. Sedan gjorde de olika former och färger på sin fjäder. Eleverna tyckte det här var en rolig uppgift och de blev glada att Trädet nu skulle få er ersättare!Bilden nedan är från en annan skola. När jag kom tillbaka från mötet så skulle eleverna jobba i lärgrupperna. Idag fick alla i gruppen en specifik "roll" - en eller flera uppgifter som de skulle ansvara för och eller göra. I några grupper hade några få elever flera roller, eftersom alla elever inte var närvarande idag. Att göra kollektivt lärande strukturerat och tydligt för alla elever kan innebära att de tränar på roller ibland. Idag tänkte jag utmana med många roller. Uppgiften var att läsa tre A4 med text om syskonen Johan och Pegg. 2 av eleverna hade fått rollen att läsa. En elev var "Röd läsare", vilket innebar att hen skulle läsa de rader som var understrukna med röd tusch. En elev var "Blå läsare", vilket innebar att hen skulle läsa de rader som var understrukna med blå tusch. Grupperna hade för detta fått ett häfte med texten. Hur gör man när ens uppgift är att vara Läsare (repetition från kompisläsning och parläsning som också är kollektivt lärande om man gör det strukturerat som vi gör i klassen)? Jo man läser högt och inte för fort. Man gör paus när det kommer en punkt. Använder sig av lässtrategierna. En elev hade rollen som Hjälpare. När man är hjälpare så gör man bokstavsljuden långsamt och tydligt om det är ord som är långa och svåra för läsarna att ljuda ihop. När det verkar som att läsaren inte förstår orden, men kan ljuda ut ordet, så förklarar man ordet. Att vara Hjälpare kräver tålamod och viss form av takt. Du ska/ kan inte tvinga en Läsare med din hjälp och du ska inte göra så att läsaren blir stressad eller känner "jag klarar inte det här - jag läser inte bra!". En del Hjälpare pekade åt Läsarna i texten, någon tog fram en linjal så att endast den raden som skulle läsas blev synlig för Läsaren - inte något vi tränat på eller tipsat varandra om. Så härligt att se! När Läsarna läst alla sidorna för lärgruppen så tar en annan elev över och läser upp frågor från ett kuvert. Frågorna handlar om händelserna i texten och är kopplade till läsförståelse, men på en enkel nivå, för jag ville inte att övningen skulle bli utmanande på grund av detta.  Alla elever i gruppen har rollen som Uppmuntrare (att ge beröm) och alla elever i gruppen ska komma med förslag på svar eller leta i texten efter svar på frågorna. En annan elev i gruppen har rollen som Sekreterare (att skriva ner svaren på frågorna). Sekreteraren behöver lyssna på olika förslag och behöver skriva ner dem på papperet. Sekreteraren ska skriva med mellanrum mellan orden och så att någon annan är Sekreteraren kan läsa vad det står (läsligt kallar vi det). Sekreteraren får inte ha för bråttom att skriva utan måste låta alla i gruppen tänka efter och komma med förslag - och slutligen se till att alla i gruppen är överens om svaret som skrivs ner. Sekreteraren behöver också tålamod. När alla grupper var klara pratade vi om vad som varit svårt och vad vi lärt oss. Vi pratade hur de olika rollerna bidragit till lärgruppen. Vi redovisade inte våra svar för de andra grupperna, kanske gör vi det en annan gång när vi gjort denna modell eller en liknande modell.  Vi pratade också om hur övningen främjar samarbetet i lärgruppen. Jag tycker grupperna var så duktiga! Faktiskt riktigt rörande! Det var en fin "laganda" med mycket "tummen upp"-tecken till varandra och många spontana "JA BRA!". Väldigt bra kompisar som jobbade nära och stöttande med/ för varandra. Nästa gång vi gör denna modell ska jag förbereda med halsband till eleverna med deras roll på - bild och text, för att öka tydligheten. Vi har jobbat mycket med Kollektivt lärande sedan sommarlovet. Eleverna och jag kallar det "att träna samarbete". Jag började med enkla modeller i få steg, men nu är eleverna vana vid det här sättet att arbeta och nu gör de (som idag) SVÅRA övningar i många steg som pågår under mer än 60 minuter. Jag märker stora positiva skillnader, främst i deras sociala kompetens och i deras kunskapsutveckling. Men också en markant ökad elevaktivitet på lektionerna då fler elever kommer till tals - på olika språk. Vi tränar samarbete varje dag, i olika form, och olika länge.  Slutar med en bild från föreläsningen jag var med på i torsdagskväll 17.30-20.00 i Hagaskolans aula. Det handlade om Kooperativt lärande och var superintressant! Blev inte minst stolt över hur långt vi kommit som klass i vårt arbete!